facebook.com/2060blog - infobox: 2060.blog@gmail.com - 2060 TV a youtube.com-on!

2060.blog - Bicske másképp, neked!

MALÉV-gépek túlvilági élete! Kalandos életút után kerültek végső nyughelyükre a legendás légi cirkálók!

Engedélyezett reptéri behatolásunk után az Aeroparkot is lencsevégre kaptuk!

2015. június 28. - ventil66

dsc_0144.jpgA kifutópályákig történt legutóbbi - engedélyezett - behatolásunkat követően nem feledkeztünk meg a végső nyughelyükre került régi gépmadarakról sem, s Komjáthy Bence fotósunk segítségével felidézzük őket képben és rövid ismertetővel. Cikkünk különös apropóját az adja, hogy csak pár napja bővült újabb repülőgépekkel a "statikus flotta". A park nyújtotta látvány igen megindító minden repülésért rajongó számára, különösen, ha a látogató az idősebb generáció tagjaként némelyikkel még repülhetett is. Sovány vigasz, hogy a MALÉV név a földi kiszolgáló cégen (MALÉV Ground Handling Zrt) kívül gyakorlatilag már csak az itteni felfestéseken él tovább. 

dsc_0145.jpgHA-MOA IL-18V: Az Aeroparkban kiállított, HA-MOA lajstromjelű repülőgép 1960. április 1-jén érkezett Ferihegyre, az akkori Malév arculatának megfelelő festéssel, majd a műszaki átvétel után 1960. május 25-én repülte első útját Moszkvába. A hetvenes évek közepétől fokozatosan háttérbe került a típus, így 1977-ben átalakították teherszállító repülőgéppé. Kiszerelték az üléseket, a konyhát és a mosdókat, ezáltal egy összefüggő teherkabint alakítottak ki a pilótafülke és a személyzeti pihenőrész mögött.

imag4391.jpgEttől fogva 10 éven keresztül szállított főleg élő állatokat, leggyakrabban naposcsibéket a Közel-kelet és Észak-Afrika országaiba. 1987-ben lejárt a gép üzemideje, meghosszabbítani nem volt értelme a csökkenő szállítási feladatok miatt. Búcsúrepülésére 1987. február 19-én került sor. Pályafutása alatt 37197 órát töltött a levegőben, 17285 leszállással. Kivonása után a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum tulajdonába került és visszafestették eredeti, 1960-as színeire. Sokáig állt a műszaki előtéren, majd 1991 októberében átvontatták az Aeropark területére.

imag4397.jpgHA-LBE TU-134: A HA-LBE lajstromjelű, Aeroparkban kiállított repülőgép a Malév negyedik TU-134-eseként, 1969. április 4-én érkezett Ferihegyre. A flottából elsőként nyugdíjazták, utolsó útja 1987. december 18-án Budapest – Varsó – Budapest volt, Durucz Jenő parancsnokkal a fedélzeten. Ezután sokáig a műszaki előtéren állt, majd festésének javítása után 1991 októberében került az Aeroparkba és egyben a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum tulajdonába. A leállításáig 24167 órát töltött a levegőben, 19499 leszállással. Sajnálatos tény, hogy mivel az első három Malév-repülőgép mindegyike balesetben vagy katasztrófában fejezte be életútját (a HA-LBA Isztambulban, a HA-LBC Bukarest, a HA-LBD pedig Kijev mellett semmisült meg), az Aeroparkban kiállított HA-LBE repülőgép a legrégebbi megmaradt magyar TU-134-es. A folytatáshoz kattints!

imag4400.jpgHA-LCG TU-154B-2: Az Aeroparkban kiállított, HA-LCG lajstromjelű gép a Malév ötödik TU-154-eseként 1975. november 24-én érkezett Ferihegyre, majd rögtön forgalomba állították. Már továbbfejlesztett, TU-154B változatként, ICAO CAT I minősítéssel került Budapestre, majd az első, moszkvai nagyjavításán, 1980. december végén alkalmassá tették ICAO CAT II leszálláshoz.

imag4404.jpgEkkor kapta meg TU-154B-2 típusjelet is. Utolsó forgalmi útját 1992. július 31-én teljesítette Heraklionba. Ezután hosszú ideig a műszaki előtéren várta sorsa alakulását, majd a Közlekedési Múzeum tulajdonába került és 1994. szeptember 24-én átvontatták jelenlegi helyére, Aeroparkba. A repülőgép 21554 órát repült, 13803 leszállással. Érdekesség, hogy a HA-LCG gép teljes életén át valamilyen formában reprezentálta a nemzeti légitársaságot. Túl azon, hogy számos ismertté vált reklámfotón szerepelt, a vállalat Music in the Air című imázsfilmjének és a forgatás során Tóth Béla és Angyal László fotóművészek által készített legendás air-to-air légifotóknak is főszereplője lett 1982-ben. PR tevékenységét pedig a mai napig fáradhatatlanul folytatja, képviselve a magyar repüléstörténet eddigi egyik legfényesebb fejezetét az Aeroparkban.

imag4402.jpgHA-LAF L410 Turbolet: 1990-ben egy Uniker nevű vállalkozás egy üzlete utáni ellentételezésként három L–410UVP-E típusú repülőgépet kapott fizetségül. Mivel a társaság egyáltalán nem foglalkozott repüléssel, az egyik repülőgépet (HA-LAF) már a gyártás ideje alatt eladta a Légiforgalmi és Repülőtéri Igazgatóságnak, amely légi kalibrálási célra kívánta felhasználni. A repülőgép átvételére a leendő üzembentartó, a Budapest Aircraft Service képviselőivel Fejéregyházi László hatósági pilóta, ifj. Badovszky György és Fried Ervin hatósági műszaki felügyelők utaztak Kunovicébe. A három gépet sikeresen átvették és hazarepülték. A HA-LAD és a HA-LAE sorsa sokáig kérdéses volt, végül a Farnair vette meg őket. A HA-LAF utasterébe modern navigációs ellenőrző berendezéseket építettek, ezek a közelmúltig végezték itthon és külföldi repülőtereken a földi berendezések ellenőrzését.

imag4411.jpgEz a három repülőgép volt az első, amelyekbe modern Bendix King rádiónavigációs berendezéseket, velük együtt működő robotpilótát és színes időjárásradart építettek. A LAD és LAE a Farnairnél beállt a folyamatos csomagszállítást végző gépek sorába. Végül 2005-ben a típus kivonásakor a Farnair ezeket a gépeket is eladta az ABC Air-nek. A HA-LAE repülőgépet később a soron következő magasabb színtű karbantartás alatt átalakították E20-változatra, amivel megfelelt az akkor még a típus elfogadásában bizonytalan EASA feltételeinek. A 2000-es évek végén a repülőgépet átvette az Air Max, a bolgár anyacég egy másik légitársasága LZ-RMW lajstrommal; a mai napig üzemel. A HA-LAD ma is az ABC Air Hungary üzembentartásában áll.

imag4414.jpgHA-LRA JAK-40: Az 1974-ben készült HA-LRA lajstromjelű JAK-40-es részese volt a kilencvenes évek elején a hazai belföldi illetve regionális utasszállítás felélesztésének kísérleteiben. Az egykori reptérkezelő Légiforgalmi és Repülőtéri Igazgatóság Aviaexpress néven indított mini-légitársaságot, ennek egyik gépe volt ez a példány, amellyel „vékonyabb” vonalakat repült illetve megpróbált olyan járatokat indítani, mint a Budapest–Munkács, Budapest–Lvov, eljutott a gép egy alkalommal Ivano-Frankovszkba, de volt, amikor a Malév bérelte ki, például Luxemburgba is repült vele, majd 1996-tól egy másik légitársaság, a Lin Air üzemeltette, de ekkor is volt, hogy a nemzeti légitársaság vette igénybe.

imag4415.jpgHasználták teherszállításra is, 2001-ben vonták ki véglegesen a forgalomból. A szovjet gyártmányú háromhajtóműves regionális gép egy ideje a 2014. május 28-án tragikus hirtelenséggel, repülőgép-balesetben elhunyt pilóta és szenvedélyes repülőgép-gyűjtő Komócsi Zoltán tulajdona volt. A JAK-40-es a Komócsi-család, a Budapest Airport és az Aeropark megállapodásának köszönhetően került át a múzeumba. A gépek átvontatását a repülőtér üzemeltető kényszerhelyzeteket kezelő csapatának szakemberei és speciális szerei hajtották végre pénteken hajnalban.

imag4420.jpgHA-YLR JAK-40: Az Aeroparkban kiállított HA-YLR lajstromjelű repülőgép 1975. december 17-én érkezett meg Budapestre a Légiforgalmi és Repülőtéri Igazgatóság (LRI) megrendelésére. 1978-ban beszerelték a S. TFIS 7701 teljes légi ellenőrző berendezést, mely az ICAO II kategóriának felelt meg. Később III kategóriára bővítették, ezután pályaellenőrzésekre, ILS bemérésre és egyéb feladatokra használták.

imag4422.jpg1987-ben az akkori Malév színekre festették át annyi különbséggel, hogy az ablakok alá felfestették a mára kissé megkopott „Flight Inspection Service” feliratot. A Malévnál történt arculatváltás után 1993-ban az új színtervhez hasonló festést kapott. A repülőgép továbbra is az LRI tulajdonában maradt, de egy LINAIR nevű légitársasággal közösen üzemeltették. A repülőgéppel az LRI a 90-es évek elejétől a környező országokban is igen kedvező visszhanggal végezte a műszeres beméréseket, majd a piaci helyzet változása a repülőgéppel végzett munkarepülések csökkenését is magával hozta. A Jak-40-est sokáig a műszaki előtéren tárolták, majd 2001 tavaszán került az Aeroparkba.

dsc_0176.jpgHA-MAL IL-14: Az Aeropark Il-14-ese 1957-től a szovjet légierőnél szolgált és a 04-es oldalszámot viselte. 1970-től a Déli Hadseregcsoport Légierő PCs 226. szállító ezrednél szolgált. Utolsó bázisrepülőtere a NDK-beli Sperenberg volt, ahonnan 1981-ben az Ukrajna területén lévő Mirgorod város katonai repülőterére került tárolási célból. 1987-ben üzembe helyezték és november 25-én repülték át Tökölre, majd december 8-án Ferihegyre, eredeti katonai festéssel, ahol átadták a Magyar Néphadsereg részére.

imag4424.jpgMajdnem két év tárolás után 1989. február 23-án ünnepélyesen átadták a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeumnak. Összesen 5928 órát repült. Az ajándékként kapott repülőgép sokáig álldogált a műszaki előtér egy félreeső részén, végül 1994-ben átvontatták az Aeroparkba. 2009 őszétől, majd 2010 elején, egy internetes fórumon szerveződött csapat segítségével átfogó felújítási munka kezdődött el rajta, melynek része a teljes, a Malév által üzemeltetett repülőgépek mintája alapján készült külső festés, és a motorok bemutató céljára történő üzembe helyezése. A munka a sikere vezetett ahhoz, hogy a felújítást végző önkéntes csoport 2013-ban megalapította a Magyar Repüléstörténeti Értékmentő Egyesületet, amely mára az Aeroparkot üzemeltető Légiközlekedési Kulturális Központ szerződött partnere.

imag4426.jpgHA-MOG IL-18: Az Aeropark második Il-18-asa, a HA-MOG lajstromjelű repülőgép 1964. március 28-án érkezett Budapestre a Malév megrendelésére. Jellemző, hogy akkori szokásoknak megfelelően nem volt olyan sürgős az üzembe állítása: a gép 1964. április 2-án repült először utasforgalomban – szintén jellemző módon Moszkvába. (Manapság a vadonatúj repülőgépek a hatékonyság jegyében a légitársaságnak történő átadásuk pillanatától kezdve dolgoznak, hogy profitot termelhessenek – és a desztináció kiválasztását sem határozhatják meg szubjektív szempontok.)

imag4427.jpgUtolsó forgalmi útját 1978. november 3-án teljesítette, majd teherszállító géppé alakították át. 1988. október 14-én hajtóművezés közben a hármas számú hajtóműve kigyulladt, de sikeresen eloltották. Az Aeropark első Il-18-asának, a HA-MOA repülőgép részegységeinek felhasználásával ugyan kijavították, ám közelgő selejtezése miatt az esemény után többet már nem repült. Összesen 36 558 levegőben töltött óra után, 1993 júniusában a Malév Oktatási Központ tanműhelye kapta meg. 2006 novemberében a repülőgép a tanműhelynél feleslegessé vált, sorsa bizonytalan lett, ezért a repülőtéri dolgozók összefogtak, hogy megmeneküljön. Ennek eredményeként a repülőgépet az Aeroparkba vontatták. A Légiközlekedési Kulturális Központ a gép festését 2014-ben felújította.

imag4428.jpgHA-MHI AN-2: Az Aeroparkban kiállított HA-MHI lajstromjelű An-2 repülőgépet 1967-ben gyártották a Moszkva melletti Dolgoprudnyijban a Magyar Repülőgépes Szolgálat (MÉM-RSZ) részére. Közel 26 éven keresztül aktívan szolgálta a magyar mezőgazdasági repülést Magyarország számos pontján. Selejtezését követően 1994 októberében állították ki az Aeroparkban, ahol 2005-ben kapott felújítást.

dsc_0177.jpgHA-LIQ LI-2: A HA-LIQ lajstromjelű Li-2-es 1952. március 27-én került a Magyar Néphadsereg tulajdonába, ahol a 206-os fedélzeti számot kapta. 1957. március 20-án a repülőgépet átadták a Malévnek, de katonai zöld színe egy darabig megmaradt. 1958-tól teherszállító gépként üzemelt. Ebben a feladatkörben 1963-ban ezzel a repülőgéppel szállították haza Károlyi Mihály, az első Magyar Köztársaság elnökének hamvait.

imag4432.jpg1964. május 20-án a Malév visszaadta a repülőgépet a Magyar Néphadsereg részére, ekkor lekerült róla a polgári festés és lajstromjel, ismét 206-os számot és a légierő jelzését kapta. A repülőgép addig 5863 leszállással és 3829 óra repült idővel rendelkezett. 1974-ben selejtezték a Néphadseregtől és a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum tulajdonába került. 1980-ban felújították, majd Budaörsről felszállították a Farkas-hegyi „Katlanba”, a MÉM oktató bázisára. Itt szolgált kellékként Hajdufy Miklós Vádindítvány című filmjének forgatásánál. Innen 1993-ban először a budaörsi repülőtérre került majd, július 13-án szállították át az Aeroparkba. A repülőgép belseje a 2005-től folyamatosan megújult, amelynek eredményeként a repülőgép utastere továbbra is rendszeres díszlete-kelléke filmforgatásoknak.

Ezzel véget ért rövid túránk, köszönjük, hogy velünk tartottál. Az Aeropark honlapján részletes információt találsz a látogatási lehetőségekről, jegyárakról, a gépekről, sőt a reptéri túrákról is. Zárásként mutatjuk a helyszínen készült további fotóinkat.

dsc_0390.jpg

imag4386.jpg

imag4387.jpg

imag4395.jpg

imag4406.jpg

imag4410.jpg

imag4418.jpg

imag4429.jpg

imag4431.jpg

imag4435.jpg

imag4466.jpg

imag4467.jpg

dsc_0147.jpg

dsc_0152.jpg

dsc_0159.jpg

dsc_0166.jpg

dsc_0170.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://2060.blog.hu/api/trackback/id/tr407578962

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása