facebook.com/2060blog - infobox: 2060.blog@gmail.com - 2060 TV a youtube.com-on!

2060.blog - Bicske másképp, neked!

Időutazás és akadálytúra a Bicske-Alcsút vasútvonalon 1.rész

3 órás múltidéző kirándulás harcedzett vonatkedvelőknek

2015. február 08. - ventil66

imag2259.jpgTéli időutazásra invitáljuk kedves olvasóinkat a Bicske-Székesfehérvár vasútvonal Bicskétől Alcsútdobozig terjedő szakaszára. Az útvonal bejárására egyfelől annak helyenként festői szépsége, vadregényessége, a múlt megmaradt nyomainak felidézése inspirált, másfelől pedig a közelmúlt-beli hír, miszerint kiemelt kormányzati beruházásként a vasútvonal felújításra és újraindításra kerül.  Turisztikai célból felújításra kerülnek a még megmaradt korabeli állomásépületek, újraépítik a már elbontott pályaszakaszokat és motorvontatású nosztalgia szerelvényeket helyeznek üzembe. Mint a fotókból látható lesz, a könnyű kirándulás helyenként akadály- vagy túlélőtúrába ment át, ezért annak teljesítéséhez némi erőnlétet és "akadásmentes" öltözéket javasolunk.

vonal906.gifDe mindenekelőtt nézzük, hogy mit ír a vasútvonalról a Wikipédia. "A vasútvonalat 1898. november 23-án nyitotta meg a Bicske–székesfehérvár–sárbogárdi HÉV vasúttársaság. A személyszállítás 1979-ben szűnt meg rajta. A Székesfehérvár - Lovasberény és Bicske-HM olajraktár közötti szakaszát az 1980-as években felújították és teherszállításra használják. A pálya további része romos és hiányos - ennélfogva járhatatlan; a 811-es útból a keresztező vágányokat kibontották, a MÁV által engedélyezett bontások mellett előfordulnak sínlopások is. A pátkai híd magassága akadályozta a közúti teherforgalmat; de elbontása helyett 2007 júniusában az aluljáró mélyítésével oldották meg a problémát. Érdekesség, hogy a vonal teljes felújítását a 80-as években is tervbe vették. Az ekkor tervbe vett az Eocén-program a hazai szénvagyon minél szélesebb körű felhasználását tervezte, ami új bányák és erőművek nyitásával járt volna. A program által elhatározott Dunántúli Gyűjtőerőművet Bicskén tervezték építeni, a vasútvonal így lerövidítette volna a bakonyi szén szállítási útját Székesfehérvár felől. Az erőmű nem készült el sohasem, bár egyes kísérő beruházások (pl. az iparvágánya, illetve egy hozzá vezető út felüljárója) igen. A vasútvonal szerepel Moldova György: Akit a mozdony füstje megcsapott… című könyvében, ahol riportot készített a vértesacsai pályamesterrel. Vértesacsán az utolsó vonat 1987-ben járt egy filmforgatás alkalmából.Jelenleg a vonal csak Székesfehérvár és Lovasberény között járható, itt szórványos teherforgalom zajlik. A Lovasberény-Bicske vonalszakaszt több helyen elbontották. 2009-ben vásárolta meg a Puskás Ferenc Labdarúgó Akadémia a vasútvonal Bicske és Vértesacsa közötti, felhagyott szakaszát. Az alapítvány tervezi a vonal északi részének újjáépítését Bicske és az Alcsúti Arborétum között."

És akkor következzék a kiadós, nagyjából 3 órás gyalogtúra, szinte mindvégig a pályaszakasz nyomvonalán, sok-sok fotóval.

Kiindulópontunk Bicske Nagyállomás déli oldala, ahol autónkkal kényelmesen le tudunk parkolni vagy gyalogosan érkezve a felüljárón jöhetünk át a túloldalról.imag2238.jpg

Útunk közel egy kilométeren át a Bicske-Hegyeshalom (1-es számú) fővonal két vágánya mellett halad, jól látható a használaton kívűli 906-os számú Bicske-Székesfehérvár vonal vágánya. A gyalogos haladás itt nagy figyelmet igényel a sorozatosan fedetlen, ezért balesetveszélyes vízgyűjtő aknák valamint a sűrű vonatforgalom miatt.imag2248.jpg

Egy használaton kívűli szelvénykő, amely a 499-es számot viseli. Folytatáshoz és szebbnél-szebb fotókhoz kattints!imag2250.jpg

A terepviszonyok fokozatosan romlanak, s miután idővel szintkülönbség is keletkezik, időben át kell sorolnunk a 906-os vonal sínjeire.imag2251.jpg

Itt már a gyönyörű napfényben, elágazva a fővonaltól haladunk a még meglévő sínek között, kevés aljnövényzet, de annál nagyobb hó közepette.imag2259_1.jpg

Végig jól beazonosítható a nyomvonal elsősorban a zúzalékkőnek és a talpfáknak köszönhetően, s itt már akadnak sínmentes szakaszok is.imag2262.jpg

Csordultig a vízelvezető árkok, ez is egy nagy kihívás lesz a pályaszakasz újjáépítőinek.imag2263.jpg

Csend és évtizedek óta háborítatlan természet, közeledünk a honvédségi korábbi olajraktára felé.imag2270.jpg

Ketté ágazik a pálya, a jobboldali vágány a HM Olajraktár felé, a baloldali Székesfehérvár felé vezet.imag2274.jpg

Itt sem mostanában haladt át az utolsó szerelvény...imag2275.jpg

Innentől a Csákvári út folytatásáig végig az olajraktár mellett vezet a vasútvonal.imag2277.jpg

Elhagyott őrtorony-maradvány.imag2278.jpg

Kezd "eldurvulni" a nyomvonal, egyre több a kerülgetni való a pályaszakaszon, cserják, kisebb fák, akácbokrok, aljnövényzet.imag2279.jpg

Betekintés a korábbi honvédségi objektumba. Még egyben a belső vasúti pálya és az épületek, bár ezutóbbiak jelentős állagromlást szenvedtek el. Érdekes projekt lenne a terület hasznosítása.imag2280.jpg

A bizonyság, hogy nem tegnap haladt el az utolsó szerelvény.imag2283.jpg

Fakitermelés, ami remélhetőleg már a pályaszakasz teljes megtisztításának az előszele.imag2285.jpg

Itt már kidomborodik az akadálytúra jelleg. Helyenként rendesen befedi a pályát a bokros-cserjés aljnövényzet.imag2286.jpg

És elérkeztünk egy kiadós gyaloglás után az első közúti kereszteződésünkhöz. Ez pedig a Bicske és Felcsút közötti út, amely a Csákvári út külső részén, a szeméttelep után metszi a vasútvonalat.imag2289.jpg

Nagyon sokáig kellemetlen zökkenőt jelentett a közúton a vasúti sín, de aztán sok év úton leaszfaltozták.imag2287.jpg

Egy X-faktor avagy folytatás Felcsút felé.imag2290.jpg

Bontás alatti szakasz, elszállításra, ellopásra (?) váró sínekkel.imag2291.jpg

Innentől valódi dzsungel következik igen sűrű növényzettel, akadókkal, tüskékkel. Orkán jellegű felsőruházat és masszív túranadrág javasolt!imag2293.jpg

Helyenként le kell húzódnunk a szántás szélére, mert nem tudjuk magunkat "áthámozni" a dzsungelen. Ott viszont a mély, sáros talaj jelenti a kihívást.imag2294.jpg

Látkép a töltésről, ami ezen a szakaszon már 8-10 méterrel kimagaslik a tájból.imag2298.jpg

Egy áteresz, ami felett valaha sínpár feküdt.imag2304.jpg

A felcsúti erdő gyönyörű, hómentes része.imag2308.jpg

A pályaszakasz újra felülnézetből.imag2310.jpg

Továbbra is járhatatlan a nyomvonal, ezért mellette baktatunk a sárban.imag2314.jpg

Elérkeztünk a Felcsút megállóhely előtti utolsó tereptárgyhoz, a Váli-víz felett átívelő hídhoz.imag2320.jpg

Kimondottan jó állapotúnak tűnik a híd, rajta az eredeti kőzúzalék, sín sehol.imag2318.jpg

Felcsúti naplemente után, távolban a Puskás Pancho Aréna.imag2322.jpg

Mai túraszakaszunkat sikerült ismét némi sínnel zárni Felcsúton.imag2324.jpg

Nagyjából 8 kilométeres, háromórás, helyenként embert próbáló túránkat Felcsúton a Vasút utcában (mi más is lenne a neve) zártuk. Innen párszáz méteres sétával jutottunk ki a Fő utcára.imag2325.jpg

Köszönjük, hogy velünk tartottál! Legközelebb innen folytatjuk, "bevonatozunk" Felcsút vasúti megállóba, majd onnan áthaladunk Felcsút-Alcsút vasútállomásra. Ha hinni lehet a híreknek, felújított állomásépületet is mutatni fogunk legközelebb.

A bejegyzés trackback címe:

https://2060.blog.hu/api/trackback/id/tr497151387

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása