facebook.com/2060blog - infobox: 2060.blog@gmail.com - 2060 TV a youtube.com-on!

Magyarország a mozdony ablakából! Végigkísértük egy masiniszta munkanapját!

Kipipáltuk a szerkesztőségi bakancslistáról a mozdonyban utazást is!

2015. december 08. - ventil66

dscf4786.JPGBerecz Robival, a szinte kimondhatatlan nevű szlovák Prvá Slovenská železničná a.s teherfuvarozó vasúttársaság (a továbbiakban csak egyszerűen PSZ) bicskei mozdonyvezetőjével tavaly készítettünk riportot a "masinisztává" válásáról, életéről, döntéseiről és hátteréről. Az interjú akkor az asztal mellett készült egy kávé mellett, de utána rögvest megállapodtunk egy "gyakorlati képzésben", amit én egyszerűen csak típus- és vonalvizsgával egybekötött egynapos gyorstalpalónak hívtam.

Hosszú hetek egyeztetésének és a cég magyarországi, bicskei irodáját vezető Berecz Lászlónak köszönhetően megkaptam a "Mozdonyon utazási engedélyt" és vártam a behívót. Indulás előtti nap délután Robi tájékoztatott is, hogy másnap komáromi gépátvétellel egy dízelmotoros vontatást fogunk teljesíteni Győrbe és vissza. Ám az élet dinamikus (mint megtudtam az utolsó pillanatos változtatások náluk megszokottak) és késő este rám csörög, hogy előbb indulunk és teljesen más irányba.

Feladatunk a romániai Kürtösről (ez gyakorlatilag a vasúti határátkelő) érkező üres autószállító szerelvény átvontatása Stúrovora (ez pedig ugye Szob szlovák oldala), ahonnan már egy másik kolléga viszi tovább a csehországi Skoda autógyárba újabb szállítmányért. A túra megszokottnak és rendszeresnek tűnik, kiszámíthatatlan viszont a román oldal munkatempója, így a mozdonyunk átvétele az országhatár és Budapest között bármikor megtörténhet az előző "műszak" óraszámának függvényében. És akkor innentől már a képek is beszéljenek, amelyek minőségéért időnként elnézést kérek a száguldás és a szélvédő ablakon keresztüli exponálás miatt. Előre bocsátom, hogy cikkünkből terjedelmi okok miatt készül hamarosan egy mozdonyvezetői-vonatőrült teljes verzió is az összes képpel és videóval. 

dscf4746.JPGKicsit fáj a hajnali 5.01-es elővárosi vonattal Pestre indulni, de az élményért és a cikkért mindent!

dscf4748.JPGRobi három-lánygyermekes családapa. Élete a vasút és a mozdonyvezetés, nála valóban apáról fiúra szállt a szakma szeretete, gyermekkorában nem egyszer a mozdonyfülkébe is felkéredzkedett, sőt néha még a "volánt" is átengedték neki. Már akkor sem okozott gondot a vezetés. Ma már a felkészülést is hordozható számítógépek segítik, a tabletről pontosan nyomon tudja követni az összes magyarországi mozdony pozícióját. A teherszállításban nehéz menetrendről beszélni, sok a változás és a várakozás. Előfordul, hogy gyorsabban felér a vonat Hegyeshalomból Kelenföldre, mint ahogy átér Budapest túloldalára. A cikk folytatásához kattints! 

dscf4750.JPGMegszokni lehetetlen a korai kelést, csak elviselni lehet, pláne úgy, hogy kétnaponta változik a műszak nappaliról éjszakaira. A vasút folyamatos üzem, itt nincs sem karácsony, sem újév. Fárasztó, hogy a mozdonyok átvételi pontjára is vonatozni kell, gyakran (mint ma is) több órát utazik, mint amennyit ténylegesen vezet. A legádázabb az eljutás a szlovén határon lévő Hódos/Őriszentpéter állomásra, Bicskéről gyakran 6-7 órába is beletelik. Kelenföldről az M4-es metróval pillanatok alatt átérünk a Keletibe...

dscf4753.JPG...és meg is találjuk gyorsan a Békéscsabán keresztül Lökösházára közlekedő gyorsvonatot. Jegyet csak én veszek, mert Robinak juttatásként jár az éves 1. osztályú START-kártya a hozzá tartozó VIP ellátással a várókban.

dscf4754.JPGAz út egy része lázas telefonálással telik, érdekes, hogy a mozdonyokon sem rádió adóvevőt használnak, hanem mobiltelefon kapcsolatban vannak az állomásokkal is. Elődjével többször is beszél Robi, s hamar kiderül, hogy lőttek a közeli gépátvételnek, Békéscsaba után, Kétegyházán fogunk mozdonyra szállni. Útitársaink MMV-s (Magyar Magán Vasút) mozdonyvezetők. Mind külön "arcok", más típusok korban és habitusban is, de közös bennük a jókedv (a folyamatos cinkelés) és a szakma jól látható szeretete. Én csak az út végén vallom be, hogy nem mozdonyvezető vagyok, de szerintem nem is tűnt fel nekik.

dscf4755.JPGKétegyháza általam még soha nem látott vasútállomása. Hogy mennyire "retro", mindjárt kiderül...

dscf4756.JPG...de előtte még egy tisztelgés a bennünket idáig húzó V43-as villanymozdonynak, amely hibátlanul teljesített. A mögé kapcsolt tesó nem dolgozott, csak gurult.

dscf4764.JPGKétegyházán a forgalmi szolgálattevő Zoli nagyon barátságosan, kávéval fogad bennünket, gyorsan bemutatja a helyiséget, amiben számomra erősen kontrasztos a számítógépek, monitorok mellett a kézi tekerős-fogantyús váltóállító munkaasztal. Esküszöm elsőre azt hittem, hogy ez csak ipari műemlékként maradt itt, de megbízhatónak mondják, bár kell hozzá az állomás mindkét végén egy-egy bakter (váltókezelő).

dscf4767.JPGEgy retro figyelmeztető tábla a kezelő személyzetnek valamikor a 60-as évekből.

dscf4777.JPGKávézás után 300 méteres gyaloglás, megkeressük a szerelvényünket, amelynek mozdonyához egészen az állomás elejéig baktatunk. erőforrásunk lenyűgöző látvány elsőre is, egy 2011-ben felújított 1984-es évjáratú Skoda 363-as, a PSZ csak bérlője a több mint 5000 lóerős monstrumnak. Szerelvényünk 23 darab négytengelyes hosszú autószállító kocsiból áll, üres tömegünk mindenestül 600 tonna, megrakottan mintegy 1.000 tonna lenne. Kb. 550 méter hosszúak vagyunk.

dscf4779.JPGGyors szemrevételezés, kulcs ha nem is a lábtörlő alatt, de a melegváltás miatt egy megbeszélt helyen eldugva. Ekkor elődünk már a pesti gyorson utazik hazafelé a munkából.

dscf4789.JPGKözel két méterre kell felkapaszkodni, ami sportos tevékenység, szükséges a kellő óvatosság, Robi is túl van már egy kéztörésen egy rosszul sikerült mászás után.

dscf4790.JPGLetisztult, modern vezérlőpult fogad, a szükségesnél nem több karral és gombbal. Igyekszem megtanulni a legfontosabbakat, amihez videóra is vesszük Robi okítását ITT! Erősen komputerizált a vezérlés, de azért nem árt, ha a mozdonyvezetőnek van némi műszaki érzéke és nem csak vezetni tud.

dscf4791.JPGA bal oldalra vackolódom be, ez évtizedekkel ezelőtt a vonatvezető helye volt, azóta ezt a státuszt már megszüntették a vonatokon, feleslegessé váltak és egyedül vezetnek a masiniszták.

dscf4792.JPGA felkészülés az indulásig bő félórát vesz igénybe, hiszen nemcsak sűrített levegőt kell termelni a fékrendszerbe, hanem betáplálni az adatokat és áttekinteni az útvonal korlátozásait (ebből később kapunk még nyomtatott frissítéseket), amikből van bőven és.

dscf4798.JPGEgy konkurens erőgép a MMV-től. A mozdony vezetőjével együtt utaztunk Kétegyházára kb. 260 km-t.

dscf4816.JPGVégre zöldre vált vörösről (és nem pirosról, ezt külön jelezte Robi, hogy kóklerség pirosnak mondani) a szemafor és elindulunk. Idő kell, míg megtanulom, hogy a vörös és zöld szín mellett milyen funkciója van az egy és két sárgának, a villogó sárgának és a fehér fénynek. Unalmas, ködös alföldi tájon haladunk bő egy órán át, sok kisebb állomást érintve.

dscf4821.JPGSzembetűnő, hogy sok helyen és sok karbantartó, pályamunkás dolgozik a vonal korszerűsítésén. Két évig tartott a csabai vonal felújítása, de ennek köszönhetően 100 km/órás tempóval haladhatunk sokáig. A friss kőzúzalék messziről jelzi az újabb pályaszakaszokat.

dscf4826.JPGViszonylag kevés jelzőtábla övezi utunkat. A kék alapon sárga számot osztani kell tízzel és ennyi (azaz 76,7 km-re) vagyunk a vonalszakasz kezdetétől, esetünkben Szajoltól. 

dscf4828.JPGEgy szépen felújított kisállomás, Murony. Szemből éppen érkezik egy 480-as vontatta személyvonat. Ha érdekel videón is egy szembejövő vonat, ITT megtalálsz egy tehervonatot, ITT pedig egy személyszállítót.

dscf4832.JPGEgy vasúti tereptárgy, történetesen egy híd. Gyorsan kibököm és rákérdezek a sínek között látható, két végén enyhén hajlított további sínekre. Ezek úgynevezett terelő sínek, amiket erős kanyarokban, de főleg hidakon és felüljárók alatt alkalmaznak. Kisiklás esetén bizonyos mértékben megvezetik a mozdonyt vagy kocsikat, csökkentve a a vágánytól eltávolodás esélyét. Robi szerint egyébként tele van az ország vonatrajongókkal nem csak az interneten, hanem a sínek mentén is, gyakran fényképezve.

dscf4855.JPGSzolnok jellegzetes bejáratánál kicsit lassítunk.

dscf4857.JPGAz állomás bejáratának hídja a Zagyva folyó felett. Ha érdekel a Tisza-hídon való áthaladásunk videón, kattints IDE!

dscf4859.JPGEgy biciklis öngyilkosjelölt, a teleobjektívnek köszönhetően azért nem volt ennyire közel, meg mi sem voltunk olyan gyorsak, de ettől függetlenül sajnos szinte hetente olvashatunk vasúti gázolásokról.

dscf4873.JPGNéha egy laikusnak szinte elképzelhetetlen a keresztbe-kasul futó síneken való áthaladás. A váltó állását viszont gyorsan megtanultam, már meg tudom mondani előre, hogy most "sávot" fogunk váltani.

dscf4878.JPGAz M4-es autópálya torzója mellett haladunk el. Reméljük lesz folytatása a politikai okok miatt félbeszakadt fejlesztésnek. Megérdemelné a régió.

dscf4880.JPGEz bizony a fülke fűtésének a termosztátja, ennek és még egy-két gombnak köszönhetően erős fűtésünk van, kabátra végig nincs szükségünk. A rossz hír, hogy viszont WC nincs a fülkében (pedig én biztos voltam benne, hogy van), tehát az innivalómmal jól kell sáfárkodnom a bonyodalmak elkerülése érdekében. Legrosszabb esetben bármely állomáson meg lehet állni egy 2-3 perces toalett-szünetre.

dscf4885.JPGÚjszász vasútállomás. Budapestről Szolnokig két útvonalon is el lehet jutni. Az egyik a Ferihegyen és Cegléden is átvezető nyugati vonal, a másik a Tápióságon és Újszászon is keresztül haladó keleti vonal.

dscf4892.JPGTápiószele szépen, korabeli stílusban felújított állomásépülete kutya-, akarom mondani mozdonyfuttában. 

dscf4901.JPGNagykáta után végre változatosabb, kanyargósabb vonalszakasz következik, az állomások is sűrűbben épültek, mint az Alföldön, ahol nem egyszer 15 km is elválasztja őket.

dscf4906.JPGVasúti átjáró Sülysáp közelében. Meg kell, hogy mondjam, maximális fegyelmet tapasztaltam utunk során az összes átjáróban és fénysorompónál. Egy rossz bemozdulás, "testcsel" sem volt, igaz semmi esélye sincs a renitensnek a mi több száz méteres fékutunkkal. 

dscf4916.JPGItt már nagyon Pest közelében, túl a helyenként 20-30 km/órás sebességkorlátozásokon.

dscf4917.JPGBizony akad még jócskán felújításra szoruló megálló és építmény. Látva a vonal teljes hosszát, az Isten pénze sem tűnik elegendőnek az összes görbe, kopott sín lecserélésére és minden megálló kicsinosítására.

dscf4923.JPGBiológiai szünetet tartunk vörös (!!) jelzésnél Rákoshegyen. Van elég időnk fotózkodni is egy kicsit és megtornáztatni elzsibbadt tagjainkat. Berecz Robi szerint nem ritka a hosszabb, akár több órás várakozás is a szemafor előtt, aminek okát az esetek többségében meg sem tudják a mozdonyvezetők, bár sejthető, hogy a következő állomás kapacitás vagy helyhiány miatt nem fogad.

dscf4950.JPGSzépen felújított, jópár évtizedes vagonok mellett haladunk el Rákos állomáson. A pályaszakaszok minőségének eltéréseit egyébként egy autóshoz hasonlóan érzékelhetjük a  mozdonyon is. Itt is rázkódik, zötyög, zörög vagy inog a jármű.

dscf4952.JPGRákos-elágazásban még a nap is kisüt egy időre. Jókedvünket fokozza az időjárás, de csökkenti, hogy igencsak lelassultunk. Sok vöröset kapunk, sokszor kell elengednünk személyszállító vonatokat, bennünket mellékvágányra terelve.

dscf4953.JPGEgy meglehetősen felemás állapotban lévő hídpáros az ún. Körvasúton Rákosszentmihály állomás előtt..

dscf4957.JPGÉs itt éppen a frissen zúzalékolt pályatesten dolgozik a munkagép. Tömöríti a rendesen megszórt területet, ami kell is, hiszen helyenként a sínek is alig látszanak ki. A kép talán csalóka, ugye nem ilyen görbék az új sínek?

dscf4959.JPGIstvántelek megállóhely gyönyörűen felújított iker víztornyainak egyike.

dscf4960.JPGÉs a magyarországi graffiti bajnokság győztese: Istvántelek megálló. Azt hiszem, sehol sem bántak ilyen bőkezűen a festékszóróval a "művészek".

dscf4964.JPGLassan átverekedjük magunkat Budapesten és annak élénk forgalmán. Itt éppen egy szemben poroszkáló FLIRT típusú elővárosi vonat.

dscf4968.JPGAz ingázókkal teli Rákospalota-Újpest állomás. A kora délután ellenére sokan várakoznak a vonatra.

dscf4986.JPGGöd állomás bejárata.

dscf4995.JPGEzen a képen a legendás Bzmot, a MÁV szimbolikus helyközi járata, amely szólóban vagy 2-3 kocsis kivitelben a legkisebb településekre is eljut, bár az is igaz, hogy a vonal megszüntetések áldozatai között "ők" is ott vannak.

dscf4996.JPGA Dunakanyar települései között egyértelműen megszépül a táj, több a látnivaló, sűrűn kattogtatom a gépet.

dscf5004.JPGA festői Nagymaros-Visegrád vasútállomás. Robinak is, de azt hiszem, a többi vasutasnak is kedvence ez a környék a hegyek között kanyargó Dunával.

dscf5010.JPGJó minőségű pályán, tempósan "döngetünk" a végcél felé.

dscf5018.JPGNéha megcsodáljuk a télvíz idején igen korán lemenni készülő napot.

dscf5034.JPGBeszédes számok: nem sokkal a cél előtt 3.653 kWh energiát használtunk fel utunk során és 235 kWh-t tápláltunk vissza a rendszerbe a mozgási energiánkból fakadóan. Robi szerint a mai fogyasztásunk megfelel egy átlagos család egész éves áramfogyasztásának.

dscf5040.JPGEgy gyors és finom főzött kávé a szobi forgalmi irodán, kb. tízperces megállásunk során Zsuzsi jóvoltából.

dscf5041.JPGEz a muzeálisnak tűnő tábla bizony még használatban van, bármilyen furcsa.

dscf5043.JPGMég egy pillantás az utolsó magyarországi állomás táblájára. Hamarosan elhagyjuk szép hazánkat és átgurulunk Szlovákiába.

dscf5046.JPGEgy kis csevej, aztán paripára pattanunk ismét. Egyre jobban tetszik az öreg, de nem vén Skoda, hiányozni fog.

dscf5051.JPGA két országot elválasztó híd az Ipoly felett. Tudtad, hogy létezik a vasúti Senki Földje? A híd után nem sokkal véget ér az a vezetékszakasz, amit még a magyar rendszer táplál árammal és mielőtt szlovák áramot kapnánk, van egy 60-80 méteres feszültségmentes szakasz. Ez alatt nem tanácsos megállni vagy befékezni, muszáj lendületből átgurulni rajta, mert ha itt blokkol le valaki, könnyen órákig tartó veszteglés és mentőakció lehet a vége.

dscf5064.JPGAz Esztergomi Bazilika suhanás közben, szlovák földről fotózva.

dscf5076.JPGÉs a várva várt megérkezés Párkányba (Stúrovo). Még a nap is kisütött közel 6 órás utunk végére.

dscf5079.JPGEgy utolsó szemezés mozdonyunkkal.

dscf5086.JPGÉs a gépátvétel után búcsút intünk szerelvényünknek, amely már a kipihent személyzettel (és nem utolsósorban újságíró nélkül) robog is tovább Csehországba újabb Skoda-autószállítmányért ÍGY!

dscf5090.JPGVégállomás Stúrovo, azaz Párkány.

dscf5092.JPGPár falatot és némi italt még bedobunk az állomás restijében (nem mellékesen igen olcsó, vasutasok által is megfizethető árakon és jó minőségben), aztán átballagunk a Csehországból Budapestre tartó Eurocity vonat peronjához, hogy a Keletibe, majd Kelenföldről Bicskére utazva hazatérjünk.

dscf5098.JPGEgy érdekes fotó a búcsú pillanataiban. Acélhuzalokkal megpakolt tehervagon. Ránézésre alig van benne, de így is iszonyatos teher.

Hajnali 5 órai indulásunkat követően este 8 órára érkezünk vissza Bicskére. Ami Robinak napi rutin volt, az nekem mindenképpen életre szóló élmény és talán az olvasónak is érdekesség. Útközben még beszélgetünk a folyamatos taposást, pedálnyomogatást igénylő éberség ellenőrző berendezésről, a magyar vonalakat használó több mint 20 (!!) vasúttársaságról, a cég kedvező baleseti statisztikáiról (csak műszaki ok, kisiklás miatt volt rendkívüli helyzetük), egy jobb mozdony 1 milliárd forint feletti áráról és arról, hogy Robi 10 típust vezet rendszeresen (19-re van vizsgája).

Személy szerint nekem tetszett a stabil üzemmenet (végig megvolt a maximális biztonságérzetem a fülkében Robi mellett), a nyugodt, kollegiális légkör, ami a vasutat ma is övezi, az, hogy menet közben is mindenki mindenkinek integet, tiszteleg. Jó lenne, ha sokáig így maradna! 

Köszönet mindenkinek, aki hozzásegített a riport elkészítéséhez! 

A bejegyzés trackback címe:

https://2060.blog.hu/api/trackback/id/tr578140644

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nagymoli 2015.12.08. 20:51:36

Gratulálok, jó írás, és jó fotók! :)

vermeséva 2015.12.09. 08:17:27

Gratulálok, tetszett...további jó munkát kívánok neked...

gigaset 2015.12.09. 12:12:44

Budapest- Duna bal oldal-Esztergom- Duna jobb oldal-Budapest kerékpártúrások figyelmébe ajánlom a képen látható szobi vasúti (határ) hidat. Van rajta járda, amin át lehet tolni a biciklit. Így le lehet vágni a Szob-Damásd-Letkés-Ipolyszalka-Garamkövesd közötti hosszú emelkedős szakaszt, és közvetlenül Szob-Helemba-Garamkövesden át lehet eljutni Esztergomba.

szvsz 2015.12.09. 13:31:16

A 'poroszkáló' flirt-ről megemlíteném, hogy a jelzett szakaszon -településen belül is- 119 km/h-val poroszkál.
Nekem igazi meglepetés volt a BP-Vác vonal, sokéves kihagyás után ültem itt zónázóra és csak ámultam. Sem kattogás, sem szüttyögés, csak shúúúúú. Ilyent azelött csak Düsseldorf és Karlsruhe mellett tapasztaltam, igaz ott csak 200 fölött írták ki a szerelvény sebességét...

carlos z. 2015.12.09. 13:49:06

Moldova úr,))

Köszönöm az élménybeszámolót, faltam minden sorát!

nagypapesz 2015.12.09. 14:05:58

szvsz:
A képek alapján az egy veresi flirt, ami Rp-Úp V-VI-ról kijárva a váltókörzet utánig tényleg poroszkál. Itt készült a fotó is.
Amúgy Rendező-Újpest között szerintem nem 120-as a pálya.

bonAPPetit 2015.12.09. 14:33:48

Rettentő élvezetes volt egy ilyen szürke nap ebédszünetében gondolatban ilyen messze elzötyögni. Külön köszönet a pontosan beazonosított helyű fényképekért. Kellene még sok ilyen írás, gratulálok hozzá :)!

Rollende Landstrasse 2015.12.09. 14:36:17

"érdekes, hogy a mozdonyokon sem rádió adóvevőt használnak, hanem mobiltelefon kapcsolatban vannak az állomásokkal is."

A 16. képen épp a vezetőasztalba beépített 450 MHz rádiót kezeli a mozdonyvezető.

Peetee 2015.12.09. 14:39:48

Szépen összeszedett, lendületes, jó cikk; gratulálok!
Nem vagyok nagy vonatrajongó, ettől függetlenül várom a teljes verziót!

Lajos Finsztal 2015.12.09. 15:51:22

Remek írás! Meg több ilyet szeretnénk!

Catia 2015.12.09. 19:16:49

@gigaset:
Köszi a tippet, mi majd megnézzük tavasszal. Már r égóta tervezünk egy jó kis szobi túrát.

kewcheg 2015.12.09. 21:44:21

Jó ha megbecsülik a munkavállalót. Egy ismerősöm bíró, lakhelyéről egy közeli kisvárosba jár dolgozni, munkaadója csak a volánbuszt téríti meg, így az a személy aki a világ összes normális országában a társadalom felső 10 százalékában van, itt ül a hideg, retkes buszon és együtt utazik a vádlottal a tárgyalásra....ez egy ilyen,...ország b+

Körtepálinka 2015.12.09. 23:15:23

Nagyon kellemes olvasmány volt, főleg úgy, hogy videókat is fűztél bele. Gratulálok!

ventil66 2015.12.10. 20:24:06

@Nagymoli: Köszönöm szépen, nekem is élmény volt!

ventil66 2015.12.10. 20:24:50

@vermeséva: Köszönöm szépen, megtiszteltél, hogy elolvastad.

ventil66 2015.12.10. 20:26:19

@szvsz: Pedig tényleg poroszkált, majd a profi verzióban fent lesz a videója is.

ventil66 2015.12.10. 20:29:01

@Rollende Landstrasse: Nem, nem, tényleg nem használta egész végig, csak néha besistergett és nyomkodott rajta valamit. Az egész vasúti személyzet tényleg GSM-en kommunikál.

ventil66 2015.12.10. 20:30:00

@Lajos Finsztal: Köszönöm, remélem lesz hozzá Robihoz hasonló partner.

ventil66 2015.12.10. 20:30:49

@Körtepálinka: Köszönöm, kellemes riportalanyom volt.

Albu 2015.12.11. 00:40:29

A szemafor sem tud zöldre váltani, legfeljebb a petróleumlámpás, sötétben: www.kislexikon.hu/szemafor.html
iho.hu/blogpost/meg-mindig-a-multban-utazunk-120531

Amúgy jó téma ; )

békaapu 2015.12.12. 12:50:45

Vasúti témában a bennfentesek nem túl megbocsájtóak... szóljon mentségükre hogy tőlük legalább OLYAN szögletességgel követelik meg a szakszerű megnevezéseket.
Amúgy a témáról olvasmányos stílusban írtál és jó képekkel fűszerezted - az INDEX vezéri topikjában linkelték és érdemes volt idekattintanom.

Rollende Landstrasse 2015.12.13. 12:39:31

Elismerem, ezen az útvonalon tényleg sokat használjuk a mobiltelefont. De épp azért nyomkodta, mert (véleményem szerint) mindig ráállt az aktuális állomási csatornára, de egy tranzitvonatnál ritkán kell rádiózni a forgalmi szolgálattevővel. Gyanítom, hogy a rádió 160 MHz része is működik, ezért a kolléga előírásszerűen ráállt mindig a vonali csatornákra, de ezek a pályaoldali hiányosságok miatt tényleg csak recsegnek. A Dunántúlon többet rádiózunk, ez tény.

v63036 2015.12.13. 15:58:50

Nagyon jó a képes cikk! De legközelebb egy V43-ast is próbálj ki ezen a távon. Érezni fogod a különbséget. Mint egy Cadillac limo vs. Trabant.