Éppen jelen voltunk a szerda délutáni biatorbágyi MÁV-vezetékszakadás okozta közel 4 órás üzemszünet által leginkább érintett kelenföldi pályaudvaron. Természetesen ismét arra voltunk kíváncsiak, hogy a becsülettel jegyet vásároló utas milyen kiszolgálást és tájékoztatást kap a MÁV-START-tól egy ilyen rendkívüli helyzetben. Nos, sajnos ismét csalódnunk kellett, de nézzük a részleteket időrendben.
Vezetékszakadás valamikor 14.00 óra után pár perccel, rendszer leáll, megszűnik az élet a Budapest-Győr vonal Herceghalom és Kelenföld közötti szakaszán. Az első információ 14.50-es keltezésű a MÁV-START honlapján, ami 16.06-kor frissül ugyan, de még mindig csak azt tartalmazza, hogy MAJD (nem azt, hogy honnan, mikor, meddig) vonatpótló buszok fognak közlekedni az érintett szakaszon.
Mi egyébként a 15.58-kor induló elővárosi személlyel tervezzük elhagyni a fővárost és az első ami feltűnő, hogy már 50-kor bent áll a 6-os vágányon a szerelvény, dugig tömve utasokkal. Beülünk, de gyorsan levágjuk, hogy itt valami gáz van. Belső (a vonat hangszórójából) utastájékoztatás semmi és ahogy megtudom utastársaimtól, van aki már másfél órája ül tétlenül egy helyben. Viszont fűtés van, információ nulla. Van aki már most ismerős autós, taxi vagy Volánbusz után nézve elhagyja a vonatot és a pályaudvart. Néha ugyan megszólal a peron hangszórója, de abból a vonaton belül gyakorlatilag semmit sem lehet érteni, különös tekintettel az ajtócsukódást kísérő sípoló hangra.
Akik nem vártak tovább és tovább indultak gyalog. Ekkor a vonat még tömve. Folytatáshoz kattints!
Inaktív állapotban a modern kijelző, pedig lenne mit ráírni.
És kb. 16.20-kor, nekünk 30 perc, másoknak 90 perc után végre kapunk tájékoztatást, a vonat belső hangszórója közli a sajnálatos eseményeket és azt, hogy az Etele téri BKK-buszpályaudvarról indulnak a mentesítő vonatpótló buszok. Uzsgyi, mindenki vágtázik a helyszínre.
Itt már óriási a tumultus, becslésünk szerint 5-600 utas vár, a hangszóró ontja az infót, honnan és miért indul a pótló, s már azt is kívülről fújjuk, hogy mehetnénk akár kék busszal is Budaörsre vagy Törökbálintra, csak arra nem érvényes a MÁV-jegy (ilyen esetben miért is nem???).
Ám a busz csak nem akar jönni. Várunk az - egy helyben állva - egyre hidegebb és nyirkosabb időben, egy pár taxi is beáll utasra vadászva, de az agglomerációba utazva senki nem reszkíroz meg 10-20 ezer forintokat még negyedmagával sem. Inkább vár. A tömeg egyre nő.Közel félórás fagyoskodás után 16.40-kor gurul be a képen látható, majd 5 percre rá kisebb társa. Több mint 2 és fél óra alatt másfél vonatpótló buszt tudott kiállítani a MÁV-BKK páros! Ez ugye szabad szemmel is alig észrevehető tömegcsökkenést jelentett a buszpályaudvaron, merthogy több busz nem jön, tehát a vonatpótló busz szolgáltatás kipipálva, letudva. Döbbenet!
17.05-kor egy civil ruhás férfi közli a tömeggel, hogy mehetünk vissza a 6-os peronra, mert indul Tatabánya felé a vonat! Reméljünk nem vicces kedvű polgártársunkról van szó és tényleg így van, mert kb. 600 utas laza "malacvágtában" trappol vissza a vasútállomásra.
Ám - minő meglepetés - vonat sehol. A MÁV-START vonata - amiről ugye leszállítottak bennünket - gyakorlatilag üresen elindult, nem várta meg a csalódott tömeget, erre mondjuk nem is számítottunk. A kijelzőkön továbbra is sincs infó, 17.15-kor egy kiíratlan vonattal hagyjuk el Kelenföldet, s Budaörsön legalább a hangszóró tájékoztat további 15 perces késésről, amit egy helyben állva "teljesítünk"
Az utasokból már kisebb röhej szakad ki Herceghalom tájékán, amikor egy percre megállunk a nyílt pályán a "vasúti jelzőberendezés" hibájából. Összefoglalva: nem a vis maior-ral volt a gondunk, hanem a szolgáltatással, továbbra is "kettes alá" a MÁV_START tájékoztatási (késedelmes, nem lényegre törő vagy nincs is) és utaskezelési, vonatpótlási színvonala. De legalább van hová javulni!