facebook.com/2060blog - infobox: 2060.blog@gmail.com - 2060 TV a youtube.com-on!

2060.blog - Bicske másképp, neked!

Időutazás és akadálytúra a Bicske-Fehérvár vasútvonalon 2.rész - Ezúttal Felcsúttól Vértesacsáig "vonatoztunk"!

Ötórás túránknak ezúttal a vaddisznók vetettek véget!

2015. február 15. - ventil66

imag2372_cimlap.jpgEgy héttel ezelőtti cikkünkben részletesen beszámoltunk a bicskei Nagyállomástól Felcsútig megtett mintegy 8 km-es akadálytúránkról, melyet mindvégig az egykori Bicske-Székesfehérvár 906-os számú vasútvonal nyomvonalán tettünk meg, érintve a honvédség egykori Olajraktárát is. A múltidézés és nyomvonalkutatás szenvedélye alaposan megérintett bennünket, így már türelmetlenül vártuk a következő napfényes, fotózásra alkalmas kiránduló napot. Valentin-napi ajándékként meg is kaptuk, hiszen a hajnali fagyokat követően március végi időjárásban folytathattuk utunkat, melyet ezen a napon Felcsúttól Vértesboglárig terveztünk 6 km hosszban, más kérdés, hogy végül kereken 12 km lett belőle - a tájba való belefeledkezésünknek és némi tájékozatlanságunknak köszönhetően. Előző útleírásunk tartalmazza a vasútvonal teljes térképét is, ezért most mindjárt következzenek az útifotók!

Itt hagytuk abba egy héttel ezelőtt, azaz Felcsút, Vasút utcában, az egykori "Felcsúth" vasúti megálló környékén. Sajnos, mint kiderült, nekünk sem és másoknak sem sikerült a megálló helyét pontosan behatárolni.

imag2329.jpg

Ez megint "sűrűn" kezdődik, dús cserjék és aljnövényzet közepette szlalomozunk.

imag2333.jpg

Mellettünk csobog a Váli-víz.

imag2334.jpg

Tagadhatatlan jelek, hogy jó nyomon járunk: talpfák és kőzúzalék.

imag2338.jpg

Mesefilmbe illő ágas-bogas fák nőtték be mostanra a pályát.

imag2341.jpg

És van, ahol már nyoma sincs a sínpárnak. Folytatáshoz Alcsút-Vértesboglár-Vértesacsa felé és a csodálatos fotókhoz kattints!

imag2343.jpg

Dús mohával benőtt talpfák.

imag2349.jpg

Elöször, de nem utoljára keresztezzük a Váli-vizet egy igen jó állapotú hídon.

imag2353.jpg

A cserjeritkítás már előszele lehet a közelgő felújításnak, azaz a Bicske-Alcsút nosztalgiavonat elindításának.

imag2355.jpg

Reméljük, ezekért visszajönnek a munkások...

imag2358.jpg

Hamarosan elhagyjuk Felcsút térségét, jól látható vonalvezetésünk van.

imag2359.jpg

Talpfák némi mohával és vasszerelvénnyel.

imag2360.jpg

Talán a pályafelmérés céljából feltúrt kőzúzalék, jól látható, hogy anno nem sajnálták az anyagot a pályából.

imag2367.jpg

És egyszer csak beköszönt Alcsút-Felcsút vasútállomás a maga eredeti szépségében felújított állomás épületével.

imag2372.jpg

Korabeli lámpatestekkel.

imag2373.jpg

Harmónikus észak-keleti homlokzattal.

imag2374.jpg

Talpfákból ácsolt korláttal.

imag2375.jpg

És igényesen kialakított fogadó térrel. Bekukkantottunk az ablakon, s láthattuk, hogy belső berendezésével már készen áll az épület a vonattal érkező turisták fogadására.

imag2377.jpg

Mielőtt elhagyjuk az állomást, szomorúan állapítjuk meg, hogy síneknek, bakterháznak már nyoma sincs, de örüljünk az állomásépületnek. Viszlát Alcsút!

imag2378.jpg

Pontosan Felcsút és Alcsút határán keresztezzük a 811-es utat, ahol az egykori sínek már le lettek aszfaltozva.

imag2379.jpg

Némi nyomkereséssel gyorsan rátalálunk a vasúti pálya folytatására.

imag2380.jpg

Ezzel a helyzettel gyakran szembesültünk, ilyenkor gyors kikerülés, töltésről le, töltésre fel!

imag2383.jpg

Távíró vezeték maradványai.

imag2384.jpg

Egy viszonylag épen megmaradt vasúti berendezés, az Alcsút-Felcsút vasútállomás bejárati szemafórjának kezelőszerve. 

imag2389.jpg

És a jelző teljes szépségében.

imag2391.jpg

Újabb hídon át, útban Vértesboglár felé.

imag2396.jpg

A kaotikus aljnövényzet miatt hosszabb területen le kell térnünk a töltésről.

imag2398.jpg

Azzal párhuzamosan, a töltés mellett haladunk viszonylag kényelmes talajon.

imag2399.jpg

És egy újabb korabeli tereptárgy. Alcsút-Felcsút előjelző szemafórja. Ezt tényleg nem mostanában használták utoljára.

imag2403.jpg

Hosszabb épen maradt pályaszakasz, jól látható oldalról is a sínpár.

imag2406.jpg

Előjelző tábla.

imag2408.jpg

Gyönyörű a boglári erdő a stabil töltéssel és gazdag állatvilágával. Méretes mezei nyulak húztak el jókedvűen mellettünk, a távolban ötös-hatos őzcsapatok bandukoltak a tavaszi napfényben.

imag2412.jpg

Egy szelvénykő, de sajnos ezen sem tudtunk már számozást felfedezni.

imag2417.jpg

Épen maradt pályaszakasz mentén haladunk tovább, gyanítva, hogy már túlhaladtuk az egykor volt vértesboglári vasúti megállót. Bármennyire is figyeltünk, nyomát nem láttuk.

imag2418.jpg

Völgyben halad tovább a pályatest.

imag2419.jpg

Gyalogos felüljáró alatt is elhaladunk.

imag2421.jpg

Itt még sínek mentén...

imag2422.jpg

...itt azonban már sokáig csak a töltésen.

imag2428.jpg

A csalhatatlan nyomok segítik a tájékozódásunkat.

imag2431.jpg

Félreértés ne essék, ez nemcsak erdei út, hanem egyben a vasúti pálya nyomvonala is.

imag2437.jpg

Íme a bizonyság, ha egy kicsit mélyebbre ásunk.

imag2438.jpg

Vadregényes táj, számos vadászlessel. Ezek szerint erre vadállatok is vannak?

imag2440.jpg

Egy masszív vasúti híd, kissé lelakott állapotban.

imag2448.jpg

Egy másik, hasonló "bőrben".

imag2461.jpg

Mint kiderült, vannak vadállatok. Miután a képen láthatóhoz hasonló kb. másfél mázsás egyedből a második sprintelt el tőlünk 8-10 méterre, úgy döntöttünk, hogy kissé eltávolodunk a nyomvonaltól a békesség érdekében.

vaddiszno.jpg

Bő kilométeren át a szellős réten haladtunk, a kép jobb szélén látható sűrűben a vasúti nyomvonal.

imag2466.jpg

Vaddisznó dagonya kukorica csutkákkal. Így már értjük a röfik közelségét.

imag2468.jpg

Mai utolsó tereptárgyunk egy áteresz.

imag2469.jpg

Nem sokkal Vértesacsa külterülete előtt döntünk úgy, hogy megszakítjuk mai "vonatozásunkat", eltávolodva a nyomvonaltól a csodaszép acsai horgásztó mellett bandukolunk be a faluba némi közlekedési eszközt keresve.

imag2473.jpg

És láss csodát, kb. másfél kilométer után egyszer csak felbukkan mellettünk a sínpár, tehát most ő követett bennünket, nem tudunk elszakadni egymástól.

imag2479.jpg

A 811-es utat keresztező sínszakasz a bakterházzal, itt zárjuk a mai túrát. Köszönjük, hogy velünk tartottál! A folytatásban "behatolunk" az egykori vértesacsai vasútállomásra, megnézzük az állomásépület maradványait, majd Lovasberény felé vesszük az irányt. 

imag2480.jpg

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://2060.blog.hu/api/trackback/id/tr57176295

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Zsuzsa Rácz 2015.02.16. 09:26:58

Nagyon tetszett az úti beszåmoló! Hogy lehet csatlakozni a túrázó csoporthoz?

ventil66 2015.02.17. 06:22:42

Kedves Zsuzsa és minden érdeklődő! A folytatást márciusra tervezzük, időpontját közzé fogjuk tenni, a tervezett etap Vértesacsa-Lovasberény. A konkrét napot nagyban befolyásolja majd az időjárás, ugyanis a fotózás miatt napos időben szeretnénk menni.

trainmodeller · http://www.trainmodeller.hu 2015.02.17. 10:56:11

Ha érdekel titetek akkor a folytatásnál éppen "véletlenül" arra tudnak járni a hajtányosok is. Ehhez csak az kell, hogy valahol kint legyen a dátum, mikor mennétek.
süti beállítások módosítása