facebook.com/2060blog - infobox: 2060.blog@gmail.com - 2060 TV a youtube.com-on!

2060.blog - Bicske másképp, neked!

A bicskei intermodális vasúti csomópontról – közérthetően

Rákérdeztünk Ónodi Szabó Lajos főépítésznél, mikor és mi fog történni?

2014. november 27. - ventil66

nagyállomás másolata.jpg2060: Főépítész úr, munkáját nem kifejezetten a reflektorfényben végzi, sokan azt sem tudják, hogy évek óta Ön vezeti a város beruházásaival kapcsolatos és egyéb építészhatósági tevékenységeket. Kérjük mutatkozzon be röviden!

Ónodi: Több mint 15 évig vasbeton héjszerkezetek fejlesztésével és kísérleti megvalósításával foglalkoztam, majd az Országos Műemlékvédelmi Felügyelőségen dolgoztam. A rendszerváltás után az állami tulajdonú kastélykezelő vezető tervezője voltam, s emellett magántervezőként számos lakóingatlan, egyházi és templomépület tervezésében vettem részt. Bicskéhez kapcsolódóan szerepet vállaltam a megújult városközpont (városháza, mozi épület) tervezésében majd a romos állapotú Csillagvizsgáló pályázatához kapcsolódó engedélyezési tervek elkészítésében. 2012-ben ért a felkérés jelenlegi pozíciómba, amit nagy örömmel vállaltam el.

2060: Mi a főépítész feladata Bicskén?

Ónodi: Kiemelt feladatom a városrendezési szakfeladatokhoz kapcsolódóan a helyi építési szabályzat folyamatos kiigazítása, alkalmassá tétele az élet hozta változásokhoz. Szintén az én reszortom a külső tervezőkkel történő mindenkori egyeztetés, a helyi védett épületek megóvásának felügyelete és az egyéb szellemi-kulturális örökség állapotának ellenőrzése, intézkedések megtétele. Menedzselem a saját önkormányzati beruházások ügyeit a terveztetéstől a kivitelezésig, általában ezek felelős tervezője is vagyok. Munkámat a jegyzői hivatali struktúrától függetlenül, a polgármesteri tanácsadó testület tagjaként végzem, természetesen a mindenkori képviselő testületnek való beszámolási kötelezettséggel.

2060: Mit takar az „intermodális” kifejezés Bicskével kapcsolatban?

Ónodi: Először is tisztázzuk a terminológiát! Az intermodalitás a különböző közlekedési módok egymáshoz illesztése egy utazási láncon belül, mint például a P + R (parkolás és közösségi közlekedéssel történő utazás) esetében. A bicskei intermodális csomópont esetében ez elsősorban azt jelenti, hogy a vasúti közlekedésre felfűzünk többféle más közlekedési módot, mint például a gyalogos, autós, kerékpáros és autóbuszos közlekedést. A bicskei intermodalitás projektjét a város már ideérkezésem előtt elkezdte. Pályázati forrásból készült egy átfogó megvalósíthatósági tanulmány, amely feltárja a város közlekedéssel kapcsolatos problémáit, azok műszaki-gazdasági-társadalmi vetületeit. Négy javaslat terv készült annak idején, s ebből a város végül a „D” változatot fogadta el illetve javasolta megvalósításra.

2060: Mit tartalmaz a „D” változat? Folytatáshoz és képgalériához kattints!

Ónodi: Ebben a – egyébként legtöbb elemet tartalmazó – variánsban is alapvető terv a Biatorbágy-Tata vonal vasúti közlekedési korszerűsítéséhez kapcsolódó teljes pályafelújítás, a kiszolgáló létesítményekkel és állomásépületekkel együtt. Terveink szerint épülni fog többek között személygépjármű aluljáró a megfelelő létszámú parkolóhely biztosításával, közúti összeköttetést alakítunk ki a város jelenleg elszigetelt, csak gyalogos felüljárón keresztül elérhető déli részével és a kivezető utakon zökkenőmentesebben alakítjuk ki az autóközlekedést. A teljes terület akadálymentesített, liftekkel ellátott lesz. Épül korszerű autóbusz állomás, reményeink szerint a mostani – Eocén Program idején épült – és kihasználatlan, gazdaságtalan, fenntarthatatlan állomásépület elbontásával pedig egy új, modern, de korabeli stílusjegyekre (amelyekre sokan már csak a régi képeslapokról emlékeznek) alapozott állomás épületet tervezünk. A járművezetők és az utasok tájékozódását összehangolt digitális tájékoztató rendszer fogja segíteni.

2060: Szépek a tervek, de miből, mikorra fog megvalósulni mindez és melyik fázisban vagyunk?

Ónodi: A már korábban említett megvalósíthatósági tanulmányt követően hathatós lobby tevékenységnek is köszönhetően az infrastruktúra fejlesztéséért felelős tárca beemelte a projektet a Biatorbágy-Tata kiemelt állami beruházásba, amely uniós pénzből a 2014-2020 közötti uniós ciklusban valósul meg. Erről a támogató levelet még 2013-ban megkaptuk az akkori nemzeti fejlesztési minisztertől. A részletes kiviteli tervek elkészítése következik, amelyekkel kapcsolatban Bicske Városának „vétó-„ azaz alapvető véleményezési és módosítási joga van bármely elemmel kapcsolatban. Számításaim szerint a tervek elkészültét követően két éven belül átadásra kerülhet a csomópont a város minden lakosának legnagyobb örömére. Fontosnak tartom megemlíteni, hogy ugyan főként a bicskei Nagyállomásról beszéltünk, a felújítás-korszerűsítés egyaránt érinti a Kisállomást és környékét is.

2060: Mi lesz a sokak által átkozott vasúti átrakóval, megszűnik-e az ott lakók életét megkeserítő porszennyezés?

Ónodi: A projekt szerves része a mostani vasúti átrakó városon kívűlre történő áthelyezése, a probléma végleges megoldását tehát mindenképpen a beruházás elkészülése fogja jelenteni.

2060: Milyen egyéb terveken dolgoznak a csomóponttól függetlenül?

Ónodi: A városközpont és a városháza felújítása gyakorlatilag befejeződött. Kormányzati projekt az új járási hivatal épülete, s ebből fakadóan rövidesen felszabadul a Kossuth téri korábbi polgármesteri hivatali épület, amelynek hasznosításával kapcsolatosan többféle elgondolásunk is van. Szeretnénk az Egészségügyi Központ bővítéséhez átadni egy részét, s egy részleges, néhány szintet érintő visszabontást (a városképet csúfító toronyról van szó) követően akár inkubátorházként is üzemelhetne az ingatlan.

2060: További munkájukhoz sok sikert kívánunk és nagyon várjuk a „végeredményt”!

Íme egy látványterv részlet

IMG_0003_1.jpg

Sikerült megszereznünk egy tervrészletet az elfogadott "D" variánsból

IMG_0004_1.jpg

A mostani, fenntarthatatlan szocreál állapot

nagyállomás_1.jpg

Interjúnk alanya: Ónodi Szabó Lajos bicskei főépítész

12.OSzL.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://2060.blog.hu/api/trackback/id/tr196910009

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása