facebook.com/2060blog - infobox: 2060.blog@gmail.com - 2060 TV a youtube.com-on!

2060.blog - Bicske másképp, neked!

Egyéjszakás kaland a Balaton-felvidéken - fotógalériával!

2020. szeptember 22. - ventil66

9_4.jpgKedves családi évforduló adta az apropóját szűk kétnapos programunkhoz, amellyel szemben előzetes elvárásaink korábbi kirándulásainkhoz képest most sem változtak: gyönyörű látnivalók, némi ismeretbővítés, kulináris élvezetek (borral együtt!), kezelhető mennyiségű autózás, elfogadható mértékű költségráfordítás (magyarul ne dobjuk ki feleslegesen a dupláját ugyanazon színvonalú programért) és a szokásos szűkös időkeret  (ezúttal alig 2 nap) tartalmas kitöltése. Választásunk végül a Balaton-felvidékre esett, hiszen kis területen rengeteg település és látnivaló akad, no meg csökkenthetünk lelkiismeret-furdalásunkon, amiért többségében a Balaton partját részesítjük előnyben annak felvidéke helyett. Fotógalériánk és rövid útleírásunk megtekintéséhez kattints!

1_12.jpgUtunk első állomása Tihany, ez az egyedi hangulatot árasztó település a Balaton egyetlen félszigetén. Néhány hete még kedves barátaink esküvőjén jártunk itt, a Tihanyi Bencés Apátság templomában és már akkor megfogadtuk, hogy az első adandó alkalommal visszatérünk ide.

2_10.jpgA templom melletti parkban András magyar király és Anasztázia királyné ukrán hercegnő szobra.

3_12.jpgNyugalmat áraszt a kora őszi Balaton. Balra Öreg-Tihany kikötője, a távolban egy magányos vitorlás.

4_11.jpgA templom falán a világháborús hősök emléktáblája. Generációk adták életüket a hazáért, több családot is felfedeztünk, ahol az apa az I., a fiú a II. világháborúban hunyt el.

5_8.jpgRövid séta Tihany főutcáján. A lila szín a félszigetet uraló levendulára utal, amellyel kapcsolatban nem csak apró ajándékokat, illatszereket, hanem élőnövényt is hazavihet a turista.

6_8.jpgVásárlókra vár a Paprikaház, amelynek bejáratát is vaskos paprikafüzér övezi.

7_6.jpgKorabeli állvány levendulás illatszerekkel.

8_3.jpgÉs a hamisítatlan lila bicikli. Ezzel búcsút is intünk a félszigetnek. Következő úticélunk Nagyvázsony.

9_4.jpgA nagyvázsonyi Kinizsi-vár, amely a XV. század első felében épült, meghatározó a 25 méter magas lakótorony. Csak kívülről szemlélhettük meg, mert a Nemzeti Kastélyprogramnak és a Nemzeti Várprogramnak köszönhetően a közelmúltban megkezdődtek a 1,5 milliárd forintos felújítási munkálatok, amelyek a jövő nyárra fejeződnek be.

10_3.jpgAz evangélikus vártemplom haranglábja másfél évszázados harangot rejt.

11_3.jpgEgy utolsó pillantás a domboldalról és megyünk tovább Badacsony irányába.

12_3.jpgNem könnyű éttermet választani a Balaton környékén, számos hely a szezon lecsengését követően azonnal bezárt, azonban így is fellelhető több, színvonalas ételkínálattal bíró étterem. A költségeket ezúttal is figyeltük, így a Káli-medence felkapott, sztárséfekkel üzemeltetett ház kihagyva, a badacsonytomaji Muskátli Kisvendéglőben csillapítottuk éhségünket.

13_3.jpgHa Balaton-felvidék, akkor kihagyhatatlan a borkóstolás. Rozét választottunk.

14_3.jpgCsészében is kiadós hallevessel kezdtünk...

15_3.jpg...Bundázott fogasfilével és...

16_3.jpg...Baconba csavart csirkemell-filével fejeztük be.

17_3.jpgBadacsonyi látkép a hajókikötőből.

18_4.jpgKedvenc fotóink egyike. A szőlő és a tó klasszikus, elválaszthatatlan együttese. Következő állomásunk Sümeg.

19_3.jpgKényelmes tempóban is szűk félóra a hatezres lélekszámú történelmi város. Hirtelen bukkan elénk a vár, amit még sokszor fotózunk minden oldalról.

20_2.jpgEgyetlen éjszakára mindig bonyolult a szállásválasztás, az online oldalak ennyire időre nem is mutatják a kapacitást, ezért kedvenc módszerünkkel, a véleményeket tartalmazó chatfelületek böngészésével keresgéltünk. Így bukkantunk egy igazi gyöngyszemre, a "Fogadó a Két Tölgyfához" panzióra.

21_2.jpgAz Öreghegy oldalában lévő szálláshely teraszáról fenséges kilátás nyílik a Várra.

22_2.jpgA nemrég precízen felújított szobák valódi négycsillagos hotel feelinget mutatnak, mégis családias a hangulat.

23_2.jpgFürdőszoba részlet a Fogadó a Két Tölgyfához legnagyobb emeleti szobájából.

24_2.jpgKihasználva érkezésünk csodaszép nyári időjárását, rögvest sétára indulunk a belváros irányába, amely a fogadótól bő másfél kilométerre található.

25_2.jpgA Vár 700 éves múlttal és stratégiai jelentőséggel bír.

26_2.jpgÚtban a belváros felé.

27_2.jpgA remek adottságokkal rendelkező erődítményt a török hódoltság idejében sem tudták bevenni, maradt magyar kézen.

28_2.jpgKözel 200 évre a püspökség is ide költözött Veszprémből.

29_2.jpgAztán az osztrákok 1713-ban felgyújtották és lerombolták.

30_3.jpgMegérkezünk a belvárosban, a Vár tövében található Püspöki Palotához. A pandémia miatt zárva tart, de cseppet sem bánkódunk, mert...

31_2.jpg...találunk mellette nyitva tartó borospincét. Egly Márk szőlősgazda üzemelteti a püspökség pincerendszerét, amelynek egy részét meg is lehet tekinteni.

32_2.jpgKatonás rendben a borok és eszközök a hűvös pincében, amelyben udvarias idegenvezető kalauzol bennünket.

33_2.jpgKisebb múzeum is látható a falakon, ez egy borhamisítási ítélet bő évszázaddal ezelőttről.

34_2.jpgBorkóstolónkra 4-féle borból is választottunk és finom sajttálat fogyasztottunk mellé. A pince igazán remek különlegességekkel rendelkezik, többek között a várhegy oldalában termesztett szőlőből is. Interneten is megrendelhető az összes boruk, az általunk kóstoltakat kiválóra értékeltük.

35_2.jpgRövid pihenő a katolikus templom árnyékában.

36_2.jpgNem tudunk betelni a Vár látványával, hazafelé esti fényeiben csodáljuk meg.

37_2.jpgA reggeli a csodálatos panorámát nyújtó teraszon vár ránk. Reggel bizony elkél a pulóver, de a látvány és a finom ízek kárpótolnak.

38_2.jpgBemelegítésnek egy kis hidegtál...

39_2.jpg...aztán tetszés szerint választható tojásételek ebben...

40_2.jpg...vagy ebben a formában. Le a kalappal a panziót vezető Edina asszony előtt. Rövid itt tartózkodásunk alatt a "Fogadó a Két Tölgyfához" vezetője megtestesítette mindazt, amit a szakszerű vendéglátásról gondolunk és elvárunk.

41_2.jpgA második nap reggelén már nem csak kerülgetjük a Várat, hanem meg is rohamozzuk a magunk tempójában.

42_2.jpgA Vár alatt található Várcsárda (ami komoly szórakoztatócentrum is egyben múzeumokkal, állatokkal, lovasbemutatóval, gyermekprogramokkal) udvaráról indul a kényelmes emelkedőt tartalmazó sétány a hegycsúcsra.

43_2.jpgKitekintés az egyik lőrésből.

44_2.jpgKorabeli állapotában a várkapu, a belépő felnőtteknek 1.500,- Ft, nyugdíjas idegenvezető kínál a kapuban félórás kalauzolást, kár, hogy csak a végén böki ki a tiszteletdíját (1.000,- Ft/fő), ami nem olyan horribilis, amit ne lehetne időben jelezni.

45_2.jpgFelújítási munkálatoknak itt sem vagyunk híján, de Nagyvázsonyhoz hasonlóan itt sem zavar, mert tudjuk, hogy hamarosan méltó köntösben marad meg az utókornak ez a csodaszép erődítmény is.

46_2.jpgKülönleges hangulatú a Várkápolna.

47_2.jpgBoroshordók katonás rendben, mindenkinek megvolt a maga bora.

48_2.jpgVárfalak a belső udvarból.

49_2.jpgFestői kilátás a legmagasabb pontról.

50_2.jpgHarcra készen sorakoznak az ágyúk a már felújított szakaszon.

51_2.jpgFedett folyosó vezet át a túlsó oldalra.

52_2.jpgMadártávlatból a Kapitány Wellness Hotel, ahová ugye egy éjszakára esélyünk sem volt bejutni. A hírek szerint népszerű pancsolós szálloda kisgyermekes családoknak is, jó konyhával.

53_2.jpgBúcsút intünk Sümegnek, továbbindulva Zalaszántón állunk meg a Vízimalomnál.

54_2.jpgA pályázatból felújított malom sajnos már hosszabb ideje zárva tart. A helyiektől megtudtuk, hogy éppen a fő attrakciónak számító malomkerék gépezetét nem sikerült működőképes állapotba hozni, így annak működése sem demonstrálható. Kár érte!

55_2.jpgTaláltunk a malom helyett viszont mást. Némi bolyongás után Zalaszántó külterületén, az erdő mélyén leltünk rá a buddhista szentélyre, a Béke-sztúpára.

56_2.jpgA szentély a Zalaszántó mellett található Kovácsi-hegyen, egy erdei tisztás közepén épült fel 1992-ben. A hófehér építmény 30 m magas és 24 m széles. A szentély belsejébe sem lehet bejutni, zárt építmény, s két szerzetes vigyázza. A sztúpa délkelet felé néz. A hegynek ezt a részét, amin a sztúpa áll, az Emberi Jogok Parkjának nevezik.

57_2.jpgBop Jon (eredeti nevén Dzsin Szú Lí) dél-koreai buddhista szerzetes 1990-ben elhatározta, hogy egy rendszerváltó országban felépít egy Buddha-szentélyt, amely majd a békét, boldogságot, megvilágosodást képviseli. Olyan helyszínt keresett, ahol a helyi lakosság is elfogadja egy ázsiából eredő vallás hagyományát. A Kovácsi-hegyen levő Világosvár nevű helyet Zalaszántó mellett találta meg. Köszönhetően a dél-koreai, magyar és osztrák adományoknak, az építmény 1992. márciusa és szeptembere között, mintegy 40 millió forintból épült fel. A sztúpa építése során növényi magvakat, vallási dokumentumokat, tibeti könyveket helyeztek az építmény talapzatába. Az ügyes diplomáciának köszönhetően a sztúpát 1993. június 17-én személyesen a 14. Dalai Láma, Tendzin Gyaco avatta fel. Az időjárás viszontagságai miatt a sztúpát 2007-ben felújították, ami miatt újra kellett szentelni.

58_2.jpgMint megtudtuk, az óramutató járásával megegyező irányban kell körbesétálni az építményt övező járdát.

59_2.jpgA sétányon lévő harangokat meg kell pörgetni és közben reményeinkre, vágyainkra kell gondolni.

60_2.jpgJóval később került átadásra az imaterem.61_2.jpgA Meditációs Központba csak a lábbelik levétele után lehet belépni.

62_1.jpgLenyűgöző a belső tér, a nyugalom.

63_1.jpgA be- és kijáratnál számos ajándéktárgy, kiegészítő megvásárolható, amelynek bevételei a hely működését segítik. Bármennyire idegen is tőlünk a buddhista vallás, nem bántuk meg a kitérőt a Béke-sztúpához, mert különleges világ egy nagyon eldugott helyen.

64_1.jpgMegkezdtük barangolásunk utolsó szakaszát, naivan azt gondoltuk, hogy a nyárias időben bejutunk egy kellemesen hűvös barlangba Cserszegtomajon...

65.jpg...aztán rá kellett jönnünk, hogy hétköznapi turista ide bizony nem nagyon tud lejutni. Egy rácsos aknafedél utal a lejáratra.

66.jpgBánatunkban és előre megtervezett hirtelen felindulásunkban a hévízi La Montanara Pizzériában költjük el estebédünket. Nem bonyolítjuk túl, Húsleves...

67.jpg...Paradicsomleves...

68.jpg...Lasagne és...

69.jpg...Bundázott tintahalkarikák képezik menünk tárgyát. Kiadós és korrekt volt a kaja, bátran ajánljuk mindenkinek a kényelmes terasszal rendelkező La Montanarát.

70.jpgEjtőzés és könnyű séta a református-evangélikus templom árnyékában.

71.jpgAztán a partmenti (71-es) úton indulunk hazafelé, gyakran visszapillantva kedvenc tavunkra. Rövid, de remek két napot töltöttünk a Balaton-felvidéken, imádtuk, hogy a települések többsége 5-15 kilométeren belül, azaz egy ugrásra van egymástól. Rengeteg látnivaló várja a kikapcsolódni vágyú látogatót, amelyeknek csak töredékét tudtuk fotóriportunkban bemutatni.

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.