facebook.com/2060blog - infobox: 2060.blog@gmail.com - 2060 TV a youtube.com-on!

2060.blog - Bicske másképp, neked!

Répce menti kalandozások két keréken!

2021. november 06. - ventil66

32_3.jpgAlapvető elvárásunk egy többnapos kerékpártúra helyszínének kiválasztásakor továbbra is az, hogy legyen elfogadható áron, jó minőségű szálláshely, az útvonal nagy részében kiépített kerékpárút vagy kisforgalmú autóút, "méltányos" emelkedőkkel kelljen megbirkóznunk, tudjunk helyi ételkülönlegességeket kóstolni és persze a jó borok sem maradhatnak el. A Google az "Alpokalja kerékpáros szálláshely" keresés első találatai között dobta fel a Napvirág Vendégházat (címlapfotónkon is látható, a templomtól balra, a háttérben) a győr-moson-sopron megyei, Répce menti Zsira településen, a kedves tájékoztatás, árak is rendben voltak, így gyorsan eldőlt a sorsunk. Csodálatos késő őszi kétnapos tekerésen vagyunk túl, kicsit csípős délelőttökkel, de sok napfénnyel. Két nap alatt 70 kilométert kerékpároztunk (38 és 32 km), célunk semmiképp sem a teljesítményhajszolás volt, hanem a Répce menti késő őszi hangulat megcsodálása. Jöjjön képes útibeszámolónk a részletekkel! Folytatáshoz kattints!

1_14.jpgKedves fogadtatás Zsirán, a tulajdonos Keszei-Timár Andrea és férje várt bennünket, a recepció melletti fűtött teremben sorakoznak a bérelhető, kiváló minőségű kerékpárok, amelyeket a megbeszéltek szerint át is vettünk. A kerékpár bérlés díja egy napra 3.500,- Ft.

2_12.jpgA bejárat melletti teraszról szép panoráma nyílik a település szélén, nyugodt környezetben található templomra és környékére. Hangolunk az indulásra...

3_14.jpgSzobánk elfoglalása után és az indulás előtt még vetettünk egy pillantást a családias (kerékpáros- és kutyabarát) panzióra, amely tágas kertjével a kisgyermekes családoknak is ideális nyári pihenőhely. SZÉP-kártya elfogadóhely is egyben.

4_repcevis.jpgElegáns lenne azt mondani, hogy bemelegítő körrel indítottunk, de igazság szerint már az első 2 kilométeren eltévedtünk, ugyanis mire GPS készülékünk befordult a megfelelő irányba, már át is értünk a szomszédos Répcevisre.

5_10.jpgItt korrigáltunk és régi építésű, de kényelmes kerékpárúton kanyarodtunk vissza Zsira felé.

6_10.jpgA falu szélén lévő sportpálya mellett vezetett utunk, ahol éppen "mennyei megyei" rangadó zajlott. Utóbb utána néztünk a történeti hűség kedvéért, a III. osztályú Zsira TSK 0-0-ra végzett a Kapuvári SE II. csapata ellen.

7_8.jpgFél szemmel már a lehetséges esti vacsorahelyszínekre is figyeltünk. Stílszerű köntösben csalogatja vendégeit Zsirán a Piros Ház Vendéglő.

8_5.jpgLendületes tekeréssel, kukoricaföldek mellett haladva gyorsan elértük az országhatárt, ahol az átkelő kizárólag kerékpárosok és gyalogosok számára vehető igénybe. Másutt egyébként van közúti átkelő is. Itt rögtön Lutzmannsburg (Locsmánd) belterületére jutottunk be, amely élénk forgalommal bíró turistaparadicsom és fürdőhely is egyben.

9_6.jpgUtunk során többször kereszteztük a Répce folyót, amely Ausztriában Rabnitz néven ered. Érdekesség, hogy a kanyargós, 120 km hosszú természetes víz a Hanság területén, a Kis-Rába csatorna felvétele után már Rábca néven fut tovább és torkollik Abdánál a Mosoni-Dunába.

10_5.jpgHangulatos kerékpáros (gyalogos) híd Lutzmannsburg külterületén.

11_frankenau.jpgKövetkező településünk Frankenau (Frankó, másik nevén Répcesarud). Mint oly sok helyen, itt is a - római katolikus - templom kertjében szusszantunk egyet és megcsodáltunk a szobrokat.

12_5.jpgTovább haladva, a következő kerékpáros pihenőtől karnyújtásnyira fedeztük fel ezt a II. világháborús bunkert, lőállást. Sokat elmond, hogy az akkori építmény közel 80 év elteltével is állja az idő vasfogát.

13_5.jpgMegnyugtatóan szép az őszi táj, sokat legeltettük szemünket az erdős dombokon, földeken, vadászállásokon.

14_kleinmutschen.jpgKleinmutschen (Pervány) bejárata, előzőleg volt egy rövid országúti szakaszunk, de a gyér forgalom miatt nem okozott gondot, sőt I. osztályú aszfalton gurulhattunk.

15_unterpullendorf.jpgSzusszanás Unterpullendorf (Alsópulya) központjában. Mint a legtöbb burgenlandi magyar település, ez is 1921-ben, a trianoni békeszerződés aláírása után lett Ausztria része. Most rendezett, békés, nyugalmas település benyomását kelti.

16_langental.jpgLangental (Langató vagy Kis-Ligvánd) bejárata, talán a legnehezebb emelkedőket a település előtt és után éltük meg, de ennyi sportérték még egy kifejezetten családi túrába is belefér.

17_nebersdorf.jpgRövid úton értünk át Nebersdorf (Ligvánd) településre, ahol egy templom- vagy várrom mellett haladtunk el. Sajnos nyomát nem leltük később sem az interneten, de nyomozunk tovább.

18_nebersdorf.jpgAnnál inkább imponáló Ligvándon a Niczky-család klasszicista stílusú kastélya, amely az 1770-es években épült és két évszázaddal később esett át komolyabb restauráláson.

19_5.jpgNem szeretjük a szinte végeláthatatlan, nyílegyenes szakaszokat, de ezen a jó minőségű, széles kerékpárúton most ez is jól esett. Úton Kroatisch Geresdorf felé a délutáni napfényben.

20_kroatisch_geresdorf.jpgKroatisch Geresdorf (Gyirót) horvátokkal betelepített, szintén 1921-ben elcsatolt falu. Impozáns címer fogadja a látogatót a település központjában.

21_3.jpgRövid pihenő a rengeteg köztéri pad egyikén, közben már egyre gyakrabban gondolunk egy kiadós esti vacsorára.

22_3.jpgMár bőven a mai körútunk visszafelé kanyarodó szakaszán járva beértünk Lutzmannsburg (Locsmánd) Sonnentherme elnevezésű fürdője mellé. A hírek szerint itt van a világ egyik leghosszabb csőcsúszdája a maga 280 méterével.

23_3.jpgA fürdő tőszomszédságában található kalandparkban van bőven lehetősége elfáradni gyermeknek és felnőttnek egyaránt.

24_3.jpgÚjra magyar földön, határellenőrzés most sem volt, akadálytalanul gurultunk vissza kis hazánkba.

26_3.jpgVacsora a fentebb már bemutatott Piros Ház Vendéglőben, amelyet szálláshelyünkön ajánlottak. A hírek szerint tulajdonosai azért indították be a hangulatos vendéglátóhelyet, mert megelégelték, hogy nincs Zsirán megfelelő étterem. Érdeklődtünk a további nyitva tartásról is, amelyben benne van az is, hogy egy újabb járványhullámban vagy a turistaszezon "lecsengésével" bezárnak (mostanra ez már meg is történt - a Szerk.) átmenetileg, 2022 tavaszáig, tehát érdemes előre érdeklődni asztalfoglalási szándék esetén. Az étlap és ételsorunk azonban minden várakozásunkat felülmúlta.

27_3.jpgZöldborsókrémleves mentával és házi kecskesajt-kockákkal.

28_3.jpgFokhagymás sajtkrémleves.

29_3.jpgSertésszűz-tekercs rozmaringos tejfölös burgonyával.

30_4.jpgRózsaszínre sült kacsacomb vörös áfonyával és házi dödöllével.

31_3.jpgA fantasztikus fogásokhoz a szakértő és udvarias pincér borajánlatából a kőszegi Láng Pincészet zamatos, gyümölcsös rozéját kortyoltuk. Emlékezetes nap végén tértünk nyugovóra és kényelmes szálláshelyünkön már a másnapi magyarországi körünket tervezgettük.

32_3.jpgKissé megmacskásodott izmokkal indítottuk a reggelt. Háziasszonyunk remek reggelit rittyentett a hangulatos emeleti étkezőben, szobánktól mindössze pár méterre. Kaptunk friss sonkás rántottát, roppanós virslit, sült szalonnát, de nem hiányoztak a dzsem-, méz- és müzliféleségek sem. A forró tea, majd a kávé jó alapot teremtettek a tervezett 32 km teljesítéséhez.

33_gyaloka.jpgA szomszédos Gyalóka településen kezdtünk a kissé csípős, de mégis remek, napfényes időben.

34_szakony.jpgKövetkezett Szakony a maga nyugalmával. A falu első termelőszövetkezete "Első 5 éves terv" néven alakult 1949-ben, azóta is a mezőgazdaság a település lakóinak fő megélhetési forrása. Képünkön a Szent István római katolikus templom.

35_szakony.jpgNem győztünk betelni a környéken az épületeken előszeretettel alkalmazott sárga színű díszítő vakolással.

36_3.jpgGPS-ünk a földek mellett irányított tovább a következő településre, így a tereprészét is letudtuk a túrának. Kicsit zötyögős, de jól bringázható 5-6 km-es szakaszon haladtunk, körülöttünk kilométerekre senki. Harapni lehetett a friss levegőt.

37_tormasliget.jpgTormásliget a felújításra szoruló Bauer kastéllyal. A korszakok változását idézi, hogy egykor a mozi is itt működött, most pedig a település egyetlen vegyesboltjába juthatunk a főbejáraton keresztül.

38_ujker.jpgÚjkér egy ezer fős település, amely 1950-ben négy falu egyesüléséből jött létre. Több grófi család is váltogatta itt egymást, sőt a középkorban megyegyűléseket is tartottak itt. Az Urunk mennybemenetele templom szépen felújított állapotban várt bennünket.

39_ujker.jpgAz egész túra során jól szórakoztunk a sok lakóház előtt kihelyezett "halloween-i" díszleteken. "Tök" jól néztek ki!

40_egyhazasfalu.jpgTovább haladva Egyházasfalu következett. 1950-ben csatolták hozzá Keresztényt, amelyről igen régi írásos emlékek vannak. Mindkét egyházi épülete gyönyörű, a képen a Szent György templom látható.

41_egyhazasfalu.jpgA szépen felújított épület udvarában lévő szobrok is megérnek egy pillantást.

42_sopronhorpacs.jpgEbédünk tervezett helyszíne Sopronhorpács és a Molnár Tamás vezette vendéglő. Sajnos nem foglaltunk előre helyet, így nem is volt, de nem adtuk fel...

43_sopronhorpacs.jpgSopronhorpács főtere. Most kihagytuk, de a faluban lévő korábbi Széchenyi kastélyban zenésítette meg Liszt Ferenc Jókai Mór Petőfiről írt "Holt költő szerelme" című versét.

44_sopronhorpacs.jpgKis templom Sopronhorpács Lédec nevű településrészén.

45_3.jpgUtunk záró szakasza, mondhatnánk, hogy "és" (und) itt a vége, de a tábla a nem messze található Und falu közelségét jelzi, amely éppen félúton van Sopron és Szombathely között. A már ismert bevezető utakon tekertünk vissza Zsirára és cseréltük kerékpárjainkat autóra.

47_3.jpgMint korábban említettük, nem adtuk fel. A sopronhorpácsi vendéglőt már az autós hazaúton kerestük fel újra és a délutáni órákban már bőven volt hely. Fáradalmainkat egy finom májgombóclevessel...

48_3.jpg...és két tojással megbolondított erőlevessel kezdtük feledtetni.

49_3.jpgBúcsúzóul kifejezetten helyi specialitást kértünk és a Horpácsi sertésbordát választottuk, ami egy besameles, sonkás-gombás töltelékkel ellátott és palacsintatésztában kisütött finom hús, pontosabban 4 (!!) vastag szelet hús, sok hasábburgonyával, káposztasalátával. Csodálkoztunk korábban, hogy innen mindenki ételes dobozokkal távozik, aztán mi is erre a sorsra jutottunk, nem bírtunk az óriási adagokkal. Ez az étterem mindent egyesít, ami egy hangulatos, családias, tájjellegű és gyorsan, jó ételeket felszolgáló vendéglőtől elvárhatunk.

img_20211031_125315.jpgBúcsúzunk, fantasztikus két napon vagyunk túl. Az időjárás kegyes volt hozzánk, hiszen csak a második nap estéjére, hazaérkezésünkkel egy időben robbant be a hidegfront, így szép kerékpáros élményekkel zártuk az őszt. Mindenkinek jó szívvel ajánljuk a Répce mente vidékét, belföldi és ausztriai szakaszaival együtt. Köszönjük, hogy velünk tartottatok!

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.