facebook.com/2060blog - infobox: 2060.blog@gmail.com - 2060 TV a youtube.com-on!

2060.blog - Bicske másképp, neked!

Ferihegy titkai - engedélyezett behatolás a kifutópályákig!

2015. június 21. - ventil66

dsc_0364_2.jpgRégóta vártunk erre az alkalomra, s most, a Múzeumok Éjszakája keretében szervezett autóbuszos látogatás során eljutottunk a ferihegyi Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér legeldugottabb szegleteibe is. Kiinduló pontunk a repülőtér mellett található Aeropark volt, amelyről következő cikkünkben részletesen is beszámolunk, most azonban koncentráljunk a kulisszák mögé. Helyszíni fotóink segítségével - amelyekért külön köszönet Komjáthy Bencének, aki teleobjektív nélkül hozta közelebb ezt a világot számunkra - megmutatjuk az érdekességeket.

dsc_0368.jpgKözlekedési eszközünk a MALÉV Air Tours szépen felújított, légkondicionált, korabeli Ikarus 250-ese volt, amelyet a XX. század végén előszeretettel használtak a reptéren kívül is turista csoportok szállítására.

dsc_0385.jpgA civilek elől elzárt területekre való belépésünket a repülőgépes utazások előttivel megegyező biztonsági ellenőrzés előzte meg. Ollókat, bicskákat le kellett adni, derékszíj levétel és minden tárgy a futószalagra - az erre a célra szolgáló épületben. Ezzel együtt szűk negyedóra alatt végeztünk is. A belépés utáni izgalmas eseményekhez kattints!

dsc_0203.jpgRögtön a 2-es terminál épülete felé vettük az irányt, ahol a szombat kora esti forgalmat igyekeztünk megszemlélni. Megtudtuk, hogy jelenleg 3 földi kiszolgáló cég működik Ferihegyen. A török tulajdonú Celebi (képünkön a tulajdonukban lévő lépcső), a magyar MALÉV Ground Handling (legalább ily módon tovább él a MALÉV név) és az európai Menzies Aviation.

dsc_0219.jpgÉrkezik a British Airways kora esti londoni járata...

dsc_0220.jpg...majd katonás rendben gurul a "cső mellé. Szemben a fapadosokkal a British gépei közvetlenül az épületekhez parkolnak, előbbieknél marad a hosszas bandukolás kordonokon és csarnokokon át.

dsc_0245.jpgPrecíziós beállás, németes pontosság a parkolásnál. Érdemes megnézni, hogy az orrfutó két kereke pontosan a helyén, a sárga csík két szélén nyugszik. A "cső" illesztését azután már a kiképzett személyzet végzi, amúgy ehhez is jogosítvány kell.

dsc_0251.jpgÉrkezik az Austrian Airlines "kávédarálója" Bécsből.

dsc_0256.jpgSpeciális "öltözékünkben" egészen a kifutópálya közelébe engednek bennünket. Becslésünk szerint kb. 80-90 méterre lehetünk a leszálló gépektől.

dsc_0257.jpgFények és árnyak - háttérben az irányító toronnyal.

dsc_0269.jpgAirbus A-319 landolás után Helsinkiből érkezvén.

dsc_0290.jpgÉrkezik a fapados kategória királya, a Ryanair. A Boeing 737-es Angliából érkezett, s a széles zöldövezeti sávok kapcsán (amelyek korábban bukótérként, a gépek kicsúszásának ellensúlyozására szolgáltak) azt is megtudtuk, hogy többféle technológiával küzdenek a madárrajok elűzéséért valamint az itt élő közel 170-180 ezer ürge féken tartásáért.

dsc_0304.jpgHelyére gurul a Ryanair-gép. Gondoltátok, hogy a megállástól az elindulásig mindössze 25 perce van a személyzetnek az utasok ki- és beszállítására, a takarításra, a tankolásra, a cateringre, a csomag logisztikára és a következő útra való felkészülésre? A Ryanair ebben is világbajnok! Érdekességként: az arab Emirates gépei átlagosan három és fél órát töltenek Budapesten.

dsc_0307.jpgIndulásra készül az Alitalia speciális, Jeep-festésű gépe. Elképzelhető, hogy egy szponzori megállapodás vagy reklámszerződés része a kihívó design.

dsc_0312.jpgA kifutópálya legvégén "dekkolunk". A kedvünkért pár percre kigyulladtak az éjszakai fények is. A 2.500 darabos izzósor óránkénti áramfogyasztása egy családi ház két és fél havi fogyasztásával egyenértékű. Mielőtt ide értünk, elhaladtunk Nándi bácsi tanyája mellett is, ami igazi kuriózum volt sokáig, hiszen az idős gazdálkodó a 90-es évekig nem akarta eladni földjét, így gyakorlatilag a gazdaságot beépítették a repülőtér övezetébe. A mai előírások mellett persze ez már ötlet szintjén sem működne.

dsc_0318.jpgLandolás a fejünk felett! A buszból hallgatóztunk nyitott ajtó mellett, így éreztük az üzemi zajokat rendesen.

dsc_0325.jpgA jól ismert irányító torony. Építészeti érdekessége, hogy úgynevezett függesztett technológiával, felülről lefelé gyarapodtak a szintek. A kezdeti időszakban két emelet létezett, ma már ötnél tartunk és még mindig mindig van hely. A személyzet természetesen lifttel közlekedik. Érdekesség, hogy a reptéri forgalom, a közelkörzet és a távolkörzet irányításán kívül Budapestről végzik Koszovó légterének ellenőrzését is, ezért nemcsak ebben az épületben dolgoznak légi irányítók. 

dsc_0328.jpgUtunkat a ma már kizárólag kisgépes terminálként üzemelő Ferihegy-1 előtti területen folytatjuk. Ez egy Gulf magángép, amelynek megvásárlásához és fenntartásához alaposan meg kell nyitnia a pénztárcáját tulajdonosának. A vételár nagyjából 5 milliárd forintnak megfelelő dollárkupac, a ferihegyi állandó "parkolási díj" 2,5-5 millió forint között van.

imag4454.jpgEgy keskenytörzsű FedEx-gép várja a jövő heti teherszállítási műszakot.

dsc_0332.jpgEgy csúnyácska, de masszív orosz Antonov-12-es, légcsavaros kivitelben.

dsc_0337.jpgItt pedig egy kecses Falcon pihen.

dsc_0351.jpgUtunk zárószakaszát a felszállások helyszínén töltöttük, igen közel a pályához. Elsőként a British-gép emelkedett...

dsc_0364_1.jpg...aztán a Ryanair indult Albionba...

dsc_0375.jpg...végül a Finnair is elindult Helsinkibe. Apropó, beszéltünk korábban a kisgépek áráról. Nos egy közepes kategóriájú utasszállító (Boeing-737, Airbus-A320) nagyjából 15 milliárd forintnyi devizát kóstál, míg az akár 500 utast is szállítani képes csúcsmodell Airbus A-380 beszerzési ára 187 milliárd forint körül mozog.

dsc_0139.jpgAz Aeroparkba történő visszaút során még megtudtuk a reptér körüli kerítés ellenőrzési rendszerét és azt, hogy jó pár éve valaki részegségére hivatkozva mászott be a kifutókhoz, többéves börtön lett a vége. Kiderült az is, hogy miért kötelező az ablak az utasszállítókon (nem a kilátás, hanem az optimális menekülés felmérése miatt katasztrófa helyzet esetén), hogy a füvön heverő kibelezett Boeing-767-esen gyakorolnak a tűzoltók és a kommandósok, hogy a kerozin utánpótlás a véges tartály kapacitás miatt Százhalombattáról csövön érkezik 30 liter/másodperc tempóban és hogy a nagyjavítások utáni berepülést kedvelik igazán a pilóták a mindennapok monotóniája helyett. Köszönjük, hogy velünk "repültetek", legközelebb az Aeropark látnivalóiról számolunk be.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://2060.blog.hu/api/trackback/id/tr687561316

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

lezlidzsi84 2015.06.22. 20:57:35

Jó lehetett. Egy kis javítás: a Finnair gép A-319-es, nem 310-es. És életem leghosszabb utazására pont ezzel az esti finn járattal indultam :)

ventil66 2015.06.22. 21:20:09

Köszönjük az észrevételt, már javítottuk is. Igyekeztünk nem elveszni a számtengerben és visszaadni valamit a reptér különleges, egyedi hangulatából.

Étteremkritikus · http://legjobbetterem.blog.hu 2015.06.22. 22:58:13

Ez a reptérnézés ugye olyan program, amire 1-2 ezer forintért lehet iskolás csoportokat is vinni?

rnz 2015.06.23. 06:38:58

Nagyszerű bejegyzés!

ventil66 2015.06.23. 07:37:43

Köszönjük a pozitív visszajelzéseket. A csoportos látogatási lehetőségekről a www.repterlatogatas.hu oldal ír, elég húzós, mert a csoportos ár is 1.600-4.000 Ft/fő sávban mozog. A jó hír viszont, hogy a Múzeumok Éjszakáján kívűl is be lehet jutni az utasok elől elzárt területekre, igaz nem minden nap. Szerveznek tematikus utakat is, pl. tűzoltók, karbantartók, biztonságiak, stb.

BizAir 2015.06.23. 07:56:54

"Elképzelhető, hogy egy szponzori megállapodás vagy reklámszerződés része a kihívó design." Nahát, tényleg - ez valóban ELKÉPZELHETŐ :D

ventil66 2015.06.23. 07:58:14

Igen-igen. Nem elképzelhető, hanem biztos...

lula 2015.06.23. 09:24:17

A busz típusszáma Ikarus 250. A 280-as a csuklós.

ventil66 2015.06.23. 09:26:00

Köszönjük, már módosítottuk is.

lutria 2015.06.23. 11:18:52

A repülőtér területén komolyan 170-180EZER darab ürge él?:)
süti beállítások módosítása