facebook.com/2060blog - infobox: 2060.blog@gmail.com - 2060 TV a youtube.com-on!

2060.blog - Bicske másképp, neked!

Időutazás és akadálytúra a Bicske-Fehérvár vasútvonalon 3.rész - Ezúttal Vértesacsától Verebig "vonatoztunk" gyalog!

2015. december 28. - ventil66

dscf6012.JPGSorozatunk 2015 februári első részében Bicskétől indulva Felcsútig 8 kilométert, majd az egy héttel későbbi második részben Felcsúttól Vértesacsáig már 12 kilométert tettünk meg a megszűnt 906-os számú Bicske-Székesfehérvár vasútvonal nyomvonala mentén. Hosszú szünet után most tovább indultunk Lovasberény irányába egy kis múltidézésre a mohalepte talpfák és előbukkanó kőzúzalék mentén, no meg a karácsonyi "túltápláltság" ellensúlyozása céljából is. Rengeteg fotót készítettünk útközben, alattuk látható a magyarázat.

dscf6007.JPGLegutóbb itt hagytuk abba, a vértesacsai bevezető vágányszakasz a 811-es főútról fotózva, balra a bakterház megmaradt épületével. Az országúton egyébként a sínből semmi sem látszik, felszedték vagy beaszfaltozták, de egy kis körültekintéssel és a templomból érkező helyi asszonyok megkérdezésével gyorsan megtaláljuk a folytatást.

dscf6009.JPGA folytatás egyértelmű jelei a talpfák sokasága némi bozóttal, fűvel benőve és a még fel nem szedett, el nem lopott sínek. Errefelé lelkes kommentelőink egyike tavaly még hajtányozott, elmondása szerint erre már csak egyre kevesebb helyen van lehetősége a meglepetésszerűen "elfogyó" vágányok miatt.

dscf6011.JPGÉpen maradt hídon közelítünk Vértesacsa vasútállomása felé. Folytatáshoz kattints!

dscf6013.JPGA kertek alatt húzódó vonal mentén viszonylagos épségben a vasútállomás előjelző szemaforjának oszlopa és jelzőtáblája.

dscf6016.JPGA szemafor oszlopán még mindig ott láthatóak a fogaskerekek.

dscf6024.JPGKiváló minőségű (persze a korához és a karban nem tartottságához képest) vágányon már igen közel a vasútállomáshoz.

dscf6029.JPGIzgalmas pillanatokat, azaz vasútállomást sejtet a kettéváló vasúti sín.

dscf6030.JPGEz tényleg régen volt használva, hiszen a borostyán is zavartalanul benőtte már.

dscf6032.JPGAz állomásra érve elsőként a vasútállomás épületét pillantjuk meg, sajnos távolról is jól látható a lepusztult állapota.

dscf6036.JPGAz ablakon bepillantva katasztrófális állapotok fogadnak, az életveszélyes, lelógó födémdarabok miatt nincs lehetőségünk belül is körülnézni és másnak sem ajánljuk.

dscf6039.JPGAz állomás épülete az utcafrontról. Falazatát tekintve még csak rendben lenne az épület, s talán az acsai turizmust is fellendítené az Alcsút-Felcsút - kisvasút mentén található - állomásépülethez hasonló étterem-panzió-múzeum célú felújítás.

dscf6042.JPGAz állomásról tovább indulva kevés támpontunk akad, amikor síneket és kőzúzalékot nem látunk, akkor töltéshez hasonló talajt és a töltést körül növő bozótost keresünk mindenhol.

dscf6043.JPGKönnyű a helyzetünk, amikor legalább egy szál sín mutatja a követendő utat.

dscf6046.JPGÉs nehezebb, amikor magas gaz, bozótos, cserjék és szúrós bokrok között gyaloglunk. Ha sportnak neveznénk a megszűnt vasútvonalak töltésein való gyalogtúrázást, akkor talán "Trainwalking"-nak keresztelnénk, de a szívünk mélyén inkább zötykölődnénk bármilyen, mozdony vontatta vasúti kocsiban errefelé.

dscf6048.JPGEgy épen maradt, gyönyörű állapotú váltó Vértesacsa vasútállomás kijáratánál.

dscf6049.JPGNincs gazdálkodói múltunk, de ez talán egy elhullott vagy kivégzett bárány teteme. Kissé ijesztő és reménykedünk benne, hogy semmilyen dögevő vadállat nem tartozik hozzá.

dscf6050.JPGMegtaláltuk a megboldogult jószág szarvát is.

dscf6052.JPGTeljes pompájában a kijáratnál látható szemafor. Az utolsó áthaladó vonatnak még megadta a szabad jelzést, aztán úgy maradt.

dscf6053.JPGSokszor nincs töltés és ilyenkor bőven elég idegenvezetőnek egy-egy felvillanó síndarabka.

dscf6054.JPGRendezett gazdaságok mellett pöfögött egykor a gőzös Bicskéről Székesfehérvár irányába. Gyermekként ingázó bicskeiek elmondásából tudjuk, hogy a szűk 50 km-es távolság menetideje 3 és fél óra volt. Ki lehet számolni az átlagtempót!

dscf6055.JPGHogy miért oldalról vigyázzuk a nyomvonalat, az a következő képből kiderül.

dscf6057.JPGAz egyik legkaotikusabb szakasz Vértesacsa után kb. 2 km-en át. Szinte áthatolhatatlan bozótos, rengeteg tüskés, ruhaszaggató bokorral, szemre veszélyes ágakkal és olyan indákkal a földközelben, amibe beleakadva a lábfejeddel bizony súlyos sérüléseket is el lehet szenvedni. Célszerű nagyon figyelni a lábunk elé. Amíg lehetett, addig maradtunk a töltésen, sokszor négykézláb áthatolva a legsűrűbb bokrok ágai alatt.

dscf6060.JPGHa besokalltunk, a töltés melletti réten bandukoltunk tovább, s itt 5 perc alatt megoldottuk a lábunk-cipőnk belvízzel csurig történő eláztatását is. 

dscf6063.JPGEgy tipikus kúszós-négykézlábas szakasz, itt a kép bal szélén osontunk tovább.

dscf6072.JPGPróbáltunk nemcsak a kalandtúra gyönyöreire figyelni, hanem a természet apró szépségeire is. Ez itt egy zöld mohával "festett" csodaszép bokor.

dscf6073.JPGEz pedig egy érdekes fényben fotózott formás, ki tudja milyen fa.

dscf6083.JPGA csipkebogyót már sikerült felismerni.

dscf6091.JPGA kúszás után pihentetőbb, sínekkel jelzett szakasz, már Verebhez közeledve.

dscf6092.JPGAmikor ilyen sűrű, akkor nincs más hátra, mint elhagyni a töltést, majd amikor csak lehet, visszajönni. Ezt a játékot kb. 20-szor eljátszottuk az út során.

dscf6093.JPGFurcsa módon akadt olyan szakasz, ahol a kőzúzalékot nem takarta be aljnövényzet.

dscf6095.JPGMasszív tereptárgy, azaz hidacska egy vízátfolyás felett.

dscf6102.JPGMai túránk talán legszebb fotója az a bogyós termésű fa, amelynek minden bogyójához tartozott egy vízcsepp. Beillett volna karácsonyi dísznek is. 

dscf6111_1.JPGEgyértelmű vonalvezetés masszív töltésen, bár sínpár nélkül. Itt már magunk mögött hagytuk a Vértesacsai-vízfolyást, ami sokáig kísérte utunkat.

dscf6113_1.JPGMég könnyebb a dolgunk, amikor még mindig sínek nélkül, de sorjázó talpfák segítik a tájékozódást.

dscf6114.JPGEgy épen maradt szerelvény.

dscf6119.JPGÚjabb rejtélyes adag zúzalék. Itt maradt? Később hordták ide, de miért? Miért nem nőtte be semmi? Azt sem tartjuk kizártnak - egyéb tájékozódási pont vagy speciális térkép hiányában - hogy időközben érintettük az egykori verebi állomást is, ami közel sincs a településen, hanem inkább Vereb és Lovasberény között félúton.

dscf6123.JPGUtunk finisében, Lovasberény külterületén egy tanya mellett haladunk el. A hangos, tömeges kutyaugatás hallatán még az is felmerül bennünk, hogy menekülőre kell majd fognunk, de gyorsan megpillantjuk a menhelyként üzemelő épületet a hozzá tartozó ketrecekkel. 

dscf6130.JPGKérésünkre a helyi alkalmazott még a hiperaktív szamarat és a hozzá tartozó őrkutyát is megfegyelmezi, amíg tisztes távolba kerülünk.

dscf6136.JPGA töltésen való mai túránkat a Verebet Lovasberénnyel összekötő országútnál hagyjuk abba, még búcsúzóul jól megnézzük magunknak a masszív nyomvonalat a talpfákkal, ami egy idő után egyre távolabb kerül az autóúttól és kanyarodik a lovasberényi vasútállomás irányába.

dscf6137.JPGKb. 2 kilométeres gyaloglás után érjük el a falut és igyekszünk valami autóbusz megállót találni, hogy a 811-es úton közlekedve eljussunk a kiinduló pontunkon hagyott gépkocsinkig.

dscf6140.JPGMielőtt buszra szállnánk még megpillantjuk Lovasberény közel 300 éves, műemléki zsidó temetőjét. 

dscf6141.JPGKülönleges látványt nyújtanak a temető sírkövei a téli ködös, szomorkás időben.

Összegezve mai utunkat: a korábbi 8 és 12 km-es etapok után ma 9 km-t teljesítettünk igen nehéz, odafigyelést igénylő terepen. Hogy időben megálltunk, az az erősen ködös időnek, a korán sötétedő téli napnak tudható be, nem szerettünk volna vaksötétben bolyongani a csurig elázott cipőnkben, jónéhány karcolás okozta sebbel a kezünkön. A sportélmény ("Trainwalking"?) maximálisan megvolt, közben felidéztük a vasútvonal múltját, s a természet apró szépségeire is igyekeztünk odafigyelni.

Legközelebb már a tavaszi napfényben "vonatozunk" be Lovasberény vasútállomására és indulunk tovább Székesfehérvár felé. Köszönjük, hogy velünk tartottatok, búcsúzóul pedig itt a teljes megszűnt 906-os vasútvonal térképe!vonal906_1.gif 

 

 

 

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://2060.blog.hu/api/trackback/id/tr818196968

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása